Poniżej przedstawiono podsumowanie kluczowych zadań realizowanych w 2024 r. przez Miasto Cieszyn w ramach lokalnych polityk, programów i strategii.
Spośród licznych uchwał Rady Miejskiej, które wyznaczają kierunki rozwoju, szczególne znaczenie ma nowa Strategia Rozwoju Miasta Cieszyna do 2030. Jest najważniejszym dokumentem planistycznym, nadrzędnym w stosunku do pozostałych miejskich strategii, planów i programów, jakie opracowywane są w poszczególnych obszarach działania naszego samorządu miejskiego.
Znaczna część zadań realizowanych w 2024 r. dotyczyła wdrażania działań zaplanowanych w różnych dokumentach strategicznych i programowych, w tym programów dedykowanych konkretnym zadaniom własnym miasta.
29
dokumentów i programów strategicznych miasta było realizowanych w 2024 r.,
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LXIII/756/24 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 25 kwietnia 2024 r.
Cel:
Strategia Rozwoju Miasta Cieszyna do roku 2030 jest dokumentem opracowanym dla miasta i jego mieszkańców oraz podmiotów działających na jego terenie. Głównym jej dążeniem jest to, by poprzez realizację zaplanowanych celów i kierunków Gmina Cieszyn była wspólnotą samorządową, zarządzaną w sposób przemyślany i planowany, aby kreowała coraz lepsze warunki rozwoju, innowacyjną gospodarkę, wysoką atrakcyjność turystyczną, ale także by inspirowała do działania na różnych płaszczyznach, będąc jednocześnie dobrym i bezpiecznym miejscem życia, nauki, prowadzenia biznesu w poszanowaniu otoczenia przyrodniczego i zdrowego środowiska.
Strategia zawiera wizję rozwoju Cieszyna, a także cele strategiczne i operacyjne, a sformułowane w Strategii kierunki działań określają, jakie narzędzia będą stosowane dla osiągnięcia założonych celów.
Realizacja w 2024 r.:
Założenia strategii były realizowane poprzez wdrażanie działań programowych i planistycznych, we wszystkich obszarach społeczno-gospodarczych i środowiskowych, wskazanych w dalszej części.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LIX/710/23 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 20 grudnia 2023 r.
Cel:
Nadrzędnym celem programu jest budowanie partnerstwa pomiędzy Gminą Cieszyn i organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, służącego diagnozowaniu i zaspokajaniu potrzeb mieszkańców oraz wzmacnianiu aktywności społeczności lokalnych. Program obejmuje wsparcie w takich obszarach jak: sport, ochrona zdrowia, wspieranie działań na rzecz osób, rodzin i grup zagrożonych wykluczeniem społecznym, pomoc społeczna, promocja i organizacja wolontariatu, kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, bezpieczeństwo publiczne, wspieranie działań niosących pomoc osobom chorym, starszym i niepełnosprawnym, wspieranie edukacji ekologicznej wśród dzieci i młodzieży.
Realizacja w 2024 r.:
Miasto Cieszyn włączało w sposób aktywny organizacje pozarządowe w podejmowane działania poprzez:
zlecanie i powierzanie zadań publicznych organizacjom pozarządowym,
udzielnie pożyczek organizacjom pozarządowym,
współpraca pozafinansowa (wynajem i użyczanie pomieszczeń, informowanie o działaniach miasta, o możliwości pozyskiwania funduszy zewnętrznych, organizowanie szkoleń i spotkań, itp).
Szczegółowe informacje odnośnie realizacji programu zawarto na podstronie raportu Realizacja zadań w ramach pożytku publicznego.
Animacja wspólnego logo Cieszyna i Czeskiego Cieszyna.
Podstawa prawna:
Strategia jest realizowana dzięki współpracy Cieszyna i Czeskiego Cieszyna oraz Stowarzyszenia Rozwoju i Współpracy Regionalnej „Olza” z siedzibą w Cieszynie i Regionalnego Stowarzyszenia Współpracy Terytorialnej Śląska Cieszyńskiego z siedzibą w Czeskim Cieszynie w ramach projektu „Český Těšin/Cieszyn INEurope”.
Cel:
Projekt ma na celu wykreowanie w Cieszynie i Czeskim Cieszynie funkcjonalnej przestrzeni współżycia społecznego, życia kulturalnego oraz wzajemnego poznawania się na bazie transgranicznej platformy współpracy samorządów i euroregionu. Długoterminowym celem rozwoju współpracy transgranicznej pomiędzy Cieszynem i Czeskim Cieszynem jest dążenie do utworzenia Europejskiego Ugrupowania Współpracy Terytorialnej z udziałem obu miast oraz ich partnerów - stowarzyszeń OLZA i RSTS.
Realizacja w 2024 r.:
Odbywały się spotkania transgranicznych grup roboczych, zespołu stałego oraz posiedzenia Rady Miejskiej Cieszyna i Zastupitelstva města Český Těšín. Kontynuowano projekt "Szlakiem Cieszyńskiego Tramwaju - rozwój transgranicznej turystyki".
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXXII/376/21 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 30 września 2021 r.
Cel:
Celem głównym Strategii jest stworzenie wszystkim mieszkańcom Cieszyna warunków do aktywnego udziału w życiu społeczności lokalnej na miarę potrzeb i możliwości.
Realizacja w 2024 r.:
Łącznie na realizację zadań z zakresu pomocy społecznej i wsparcia rodziny w 2024 r. wydatkowano 41.299.354,00 zł.
W ramach Strategii podejmowano działania w obrębie poszczególnych celów strategicznych:
Zapewnienie osobom niepełnosprawnym oraz długotrwale lub ciężko chorym w Cieszynie warunków do aktywnego uczestnictwa w życiu społeczności lokalnej na miarę ich możliwości i potrzeb:
udzielono pomocy w formie świadczeń, przyznawanych w ramach zadań zleconych i zadań własnych: 373 rodzinom (wzrost o 97 rodzin w stosunku do 2023 r.), które liczyły łącznie 561 osób (wzrost o 99 osób),
organizowanie i wspieranie różnych form pomocy dla osób niepełnosprawnych - realizowano przedsięwzięcia na rzecz dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami,
tworzenie przestrzeni publicznej przyjaznej mieszkańcom Miasta Cieszyna,
organizowanie i uczestnictwo w działaniach informacyjnych i edukacyjnych skierowanych do społeczności lokalnej,
prowadzenie obsługi Komisji do spraw opiniowania projektów realizowanych przez Gminę Cieszyn zadań inwestycyjnych i remontowych, pod kątem ich dostosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Podnoszenie świadomości społeczeństwa o potrzebach osób niepełnosprawnych oraz osób długotrwale lub ciężko chorych:
przeprowadzono działania informacyjne i edukacyjne, w tym punkty informacyjne w MOPS, Polskim Związku Niewidomych, Polskim Stowarzyszeniu na Rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną, Stowarzyszeniu Amazonek, Cieszyńskim Stowarzyszeniu Ochrony Zdrowia Psychicznego "Więź" oraz w Stowarzyszeniu Rehabilitacji Kultury Fizycznej Turystyki i Integracji Osób Niepełnosprawnych.
Zapewnienie osobom starszym wysokiej jakości życia i uczestnictwa w sferze publicznej:
zorganizowano Cieszyński Dzień Seniora,
wspierano funkcjonowanie Cieszyńskiej Rady Seniorów,
prowadzono zajęcia dla seniorów w Bibliotece Miejskiej w Cieszynie,
pogotowie smartfonowe – udzielanie pomocy Seniorom w obsłudze telefonów komórkowych, tabletów i laptopów,
prowadzono kursy komputerowe dla Seniorów, Angielski dla Seniora,
realizowano programy „Korpus Wsparcia Seniorów ”, Opieka wytchnieniowa, Opieka 75+, Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej, Teleopieka w Gminie Cieszyn,
funkcjonował ośrodek wsparcia - Dzienny Dom "Senior+".
Umacnianie istniejącego systemu wsparcia rodzin z dziećmi w Cieszynie:
zapewniono ofertę placówek wsparcia dziennego,
zapewniano poradnictwo rodzinne,
prowadzono działania informacyjne, profilaktyczne i edukacyjne skierowane do rodziców,
organizowano grupy wsparcia dla rodziców przeżywających trudności opiekuńczo-wychowawcze,
umożliwiono rodzinom wielodzietnym udział w społeczno-kulturalnym życiu miasta (realizacja programu "Cieszyńska Karta Dużej Rodziny", wydanie 150 kart),
pomagano kobietom w ciąży oraz rodzicom samotnie wychowującym dzieci,
rozwijano działania wspierające i edukacyjne skierowane do rodziców dzieci i młodzieży umieszczonych w pieczy zastępczej,
organizowano pomoc rodzinom przeżywającym trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych.
Umacnianie istniejącego systemu przeciwdziałania i wychodzenia z bezdomności:
przeciwdziałanie zagrożeniu utraty mieszkań,
podejmowanie działań edukacyjnych dla społeczności lokalnej na temat zjawiska bezdomności (ulotka, strona internetowa www.mops.cieszyn.pl, informacja na Facebook’u Stowarzyszenia Pomocy Wzajemnej „Być Razem”),
praca z osobami bezdomnymi w oparciu o różne formy pomocy:
udzielono schronienia i łącznie skierowano do Schroniska dla osób bezdomnych 26 osób z Cieszyna, w tym 5 osób korzystało z miejsc z usługami opiekuńczymi
liczba osób, które przebywały w schronisku w ramach interwencji kryzysowej: 14 osób,
liczba osób, które skorzystały z noclegowni: 146, w tym 57 osób z Cieszyna,
interdyscyplinarna współpraca służb na rzecz osób bezdomnych (Program Operacyjny Pomocy Żywnościowej FEAD, schronienie, sprawdzanie miejsc pobytu osób bezdomnych w przestrzeni publicznej ze Strażą Miejską),
pracownicy socjalni MOPS zajmujący się pracą z osobami bezdomnymi przeprowadzili 153 rozmowy z osobami bezdomnymi przebywającymi w przestrzeni publicznej, pochodzącymi z Cieszyna oraz innych gmin,
gmina Cieszyn zlecała prowadzenie 22 miejsc w schronisku (w tym 3 miejsc z usługami opiekuńczymi) i 10 miejsc w noclegowni Stowarzyszeniu Pomocy Wzajemnej „Być Razem”.
Wzmacnianie systemu przeciwdziałania uzależnieniom i przemocy w rodzinie na terenie Miasta Cieszyn:
Na realizację Programu przeznaczono kwotę w wysokości 226.460,57 zł, w tym na:
Realizację kompleksowego programu wsparcia kobiet i dzieci będących osobami doznającymi przemocy, w tym na prowadzenie placówki całodobowej dla ofiar przemocy domowej, kwotę w wysokości 49.239,00 zł (środki z budżetu gminy, w ramach Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii Miasta Cieszyna na rok 2024 – dotacja dla Powiatu Cieszyńskiego, na realizację programu i prowadzenie Powiatowego Ośrodka Wsparcia dla Osób Dotkniętych Przemocą w Rodzinie),
Realizację programu wieloaspektowej pomocy psychologicznej i prawnej – zadanie polegające na świadczeniu usług specjalistycznych, w tym dla członków rodzin, w których występuje przemoc, realizowanego w ramach działań Centrum Profilaktyki Edukacji i Terapii „Kontakt”, kwotę w wysokości 170.000,00 zł (zadanie to, nie było przeznaczone tylko dla osób dotkniętych przemocą domową, ale obejmowało swoim działaniem rodziny, w których występują problemy, w związku z różnymi uzależnieniami oraz rodziny dotknięte różnymi dysfunkcjami społecznymi, problemami wychowawczymi, które mogą mieć lub miały eskalację, w stronę relacji mających charakter przemocy domowej (środki z budżetu gminy, w ramach Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii Miasta Cieszyna na 2024 r.),
Podnoszenie kwalifikacji osób realizujących zadania, z zakresu przeciwdziałania przemocy, w tym członków Zespołu Interdyscyplinarnego i Grup Diagnostyczno-Pomocowych (jedno szkolenia specjalistyczne), kwotę 985,85 zł (środki z budżetu gminy, na zadania celowe z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej oraz w ramach Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii Miasta Cieszyna na rok 2024);
Obsługę organizowanych zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej, w tym obsługę Zespołu Interdyscyplinarnego, kwotę 199,00 zł na zakup specjalistycznej literatury, kwotę 36,72 zł na pokrycie kosztów delegacji (środki z budżetu gminy, na zadania celowe z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej oraz środki z budżetu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Cieszynie na 2024 r.) oraz kwotę 6.000,00 zł na zakup zestawu komputerowego wraz z pakietem Office, niszczarki, telefonu stacjonarnego i telefonu komórkowego (środki z budżetu państwa).
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXXIII/393/21 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 28 października 2021 r.
Cel:
Nadrzędnym celem programu jest stworzenie spójnego systemu wsparcia rodzin zamieszkałych na terenie Miasta Cieszyn, które przeżywają trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych.
Realizacja w 2024 r.:
Realizatorem programu był Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej oraz inne jednostki organizacyjne miasta. W realizację zadań, zawartych w programie, zaangażowane były też organizacje pozarządowe oraz kościoły.
żłobki Miejskie w Cieszynie dysponowały 147 miejscami dla dzieci, nie utworzono nowych miejsc opieki dla dzieci,
na terenie gminy Cieszyn działa 7 przedszkoli publicznych oraz dwa zespoły przedszkolne. Ponadto przy jednej ze szkół funkcjonują oddziały przedszkolne. W przedszkolach publicznych zapewniono 851 miejsc dla dzieci (801 w przedszkolach i 50 w oddziałach przedszkolnych przy SP6),
promowanie i wspieranie działań na rzecz wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży, w cieszyńskich szkołach i przedszkolach placówki wykazały łącznie 16 form wsparcia, jednorazowo, ale też niejednokrotnie przez dłuższy okres czasu, udzielono dzieciom 2.733 razy,
liczba dzieci i młodzieży, które uczestniczyły w wypoczynku letnim w ramach półkolonii wyniosła 320 osób, zaś w ramach obozów sportowych 60. W półkoloniach zimowych udział brało 234 dzieci, w warsztatach zainteresowań natomiast 25 dzieci,
Gmina Cieszyn finansowała koszt pobytu w Domu dla Matek z Małoletnimi Dziećmi i Kobiet w Ciąży w Pogórzu, prowadzonego przez Powiat Cieszyński. Pomoca objęto 4 bezdomne kobiety oraz 6 dzieci,
poradnictwem specjalistycznym w 15 szkołach i przedszkolach objętych zostało 1.277 osób,
liczba dzieci i młodzieży zaangażowanych w działania wolontariackie wyniosła 271,
Stowarzyszenie Pomocy Wzajemnej „Być Razem” w ramach swojej działalności angażowało 19 wolontariuszy, kontynuowało projekt wsparcia dla dzieci, młodzieży i rodzin „Zawsze w Kontakcie” współfinansowany przez Fundację Drzewo i Jutro. W ramach projektu prowadzono zajęcia socjoterapeutyczne dla 60 dzieci i młodzieży w wieku od 9 do 18 roku życia,
przedszkola i szkoły zapewniały rodzinom wsparcie psychologiczne i pedagogiczne na terenie placówek, indywidualne konsultacje z pedagogiem oraz z psychologiem, a także pomoc w postaci psychoedukacji,
Towarzystwo Przyjaciół Dzieci – Odział Powiatowy w Cieszynie, na zlecenie gminy Cieszyn, prowadziło 6 placówek wsparcia dziennego – w tym 5 Środowiskowych Ognisk Wychowawczych i Świetlicę Środowiskową „Przytulisko”. Dotacja na ten cel wyniosła 233.000,00 zł, z oferty placówek skorzystało 133 dzieci, które kierowane były do nich przez kuratorów sądowych, pedagogów szkolnych, pracowników socjalnych MOPS i asystentów rodziny,
z mieszkaniowego zasobu gminy Cieszyn przyznano lokal mieszkalny 30 rodzinom z dziećmi,
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Cieszynie wypłacił w świadczenia rodzinne w postaci zasiłku rodzinnego na dzieci 175 świadczeniobiorcom, w łącznej kwocie 668.164,00 zł,
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Cieszynie finansował żywienie (obiady w szkołach, posiłki w przedszkolach i żłobkach) dla 41 dzieci, w tym dla 14 dzieci uczęszczających do przedszkoli i żłobków oraz dla 27 dzieci w wieku szkolnym. Dodatkowo, 6 dzieci dożywianych było na wniosek dyrektora placówki, bez konieczności wydania decyzji. Ponadto tutejszy Ośrodek wypłacił świadczenie pieniężne na zakup żywności lub posiłku dla 15 dzieci,
przyznano uczniom pomoc materialną o charakterze motywacyjnym w postaci stypendiów za wyniki w nauce (556) oraz stypendiów za wyniki sportowe (137) w łącznej liczbie 705. Wypłacono również pomoc w formie stypendiów socjalnych dla 21 osób,
łącznie poradnictwa rodzinnego udzielono 1.291 razy,
wsparciem asystenta rodziny objętych było 38 rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych, z tego w 33 przypadkach praca prowadzona była w oparciu o postanowienie Sądu Rejonowego w Cieszynie, zaś w 5 na wniosek rodziny,
wsparciem pracownika socjalnego w związku z trudnościami w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych objętych było 35 rodzin, w których wychowywało się 72 dzieci, 13 z tych rodzin korzystało ponadto z różnych form pomocy społecznej tutejszego Ośrodka,
gmina ponosiła wydatki związane z pobytem 114 dzieci w pieczy zastępczej.
Program jest elementem realizowanej przez gminę polityki społecznej i prorodzinnej.
Program został przyjęty do realizacji na mocy Uchwały Nr XV/122/15 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 29 października 2015 r. w sprawie programu pn. "Cieszyńska Karta Dużej Rodziny" (z późn. zm.).
Niniejszy program ma na celu wspieranie rodzin wielodzietnych, umacnianie roli rodziny oraz zwiększanie szans rozwojowych i życiowych dzieci oraz młodzieży z rodzin wielodzietnych.
Celem programu jest wspieranie rodzin wielodzietnych. Niniejsza karta podobnie jak ogólnopolska, przysługuje rodzinom, w których wychowuje się co najmniej troje dzieci, niezależnie od dochodu.
Rodzice mogą korzystać z karty dożywotnio, dzieci - do 18 r. życia lub do ukończenia nauki, maksymalnie do osiągnięcia 25 lat.
Osoby niepełnosprawne otrzymują kartę na czas trwania orzeczenia o niepełnosprawności.
Karta wydawana jest bezpłatnie każdemu członkowi rodziny wielodzietnej mieszkającemu na terenie Cieszyna.
Jednostki miejskie oferujące zniżki w ramach Programu pn. „Cieszyńska Karta Dużej Rodziny":
Centrum Usług Wspólnych (50% ulga na zakup biletów wstępu na basen przy SP 4; 50% ulga w odpłatności za pobyt w przedszkolu publicznym ponad 5 godz. bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki dzieci z rodzin objętych programem CKDR),
Żłobki Miejskie (ulga w odpłatności za pobyt dziecka w żłobku dla dzieci z rodzin objętych programem CKDR),
Zakład Gospodarki Komunalnej Sp. z o. o. (50% ulga na przejazdy we wszystkich strefach komunikacyjnych),
Teatr im. A. Mickiewicza (15% ulga na zakup biletów),
Książnica Cieszyńska (bezpłatne bilety wstępu),
Zamek Cieszyn (ulga na zakup biletów wstępu na Wieżę Piastowską i do Rotundy),
COK "Dom Narodowy" (10% ulgi na imprezy własne i cykliczne; 10% ulgi na zajęcia jednorazowe),
Wydział Sportu (50% ulgi na usługi).
Liczba wydanych kart
w 2024 r.
Liczba nowych partnerów programu
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXIII/266/20 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 26 listopada 2020 r.
Cel:
Celem głównym Programu było ograniczenie zjawiska przemocy w rodzinie i problemów z nim związanych na terenie gminy Cieszyn.
Za realizację Programu odpowiedzialny był Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Cieszynie oraz Zespół Interdyscyplinarny do spraw przeciwdziałania przemocy domowej, we współpracy z instytucjami i organizacjami wchodzącymi w skład Zespołu
Cele szczegółowe:
Zintensyfikowanie działań profilaktycznych w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie,
Utrzymanie na dotychczasowym poziomie dostępności oraz zwiększenie skuteczności ochrony oraz wsparcia osób dotkniętych przemocą w rodzinie,
Zwiększenie skuteczności oddziaływań wobec osób stosujących przemoc w rodzinie,
Zwiększenie poziomu kompetencji przedstawicieli instytucji i podmiotów realizujących zadania z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
Realizacja w 2024 r:
W 2024 r. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej koordynował realizację Programu i podejmował poniższe zadania:
Punkt konsultacyjny do spraw przemocy w rodzinie i prowadził działania w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie, w tym w ramach procedury „Niebieskie Karty”,
działania edukacyjne i profilaktyczne służące zapobieganiu zjawisku przemocy w rodzinie,
prowadził obsługę organizacyjno-techniczną Zespołu Interdyscyplinarnego do spraw przeciwdziałania przemocy domowej.
Na realizację Programu przeznaczono kwotę w wysokości 226.460,57 zł na:
Realizację kompleksowego programu wsparcia kobiet i dzieci będących osobami doznającymi przemocy, w tym na prowadzenie placówki całodobowej dla ofiar przemocy domowej, kwotę w wysokości 49.239,00 zł (środki z budżetu gminy, w ramach Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii Miasta Cieszyna na rok 2024 – dotacja dla Powiatu Cieszyńskiego, na realizację programu i prowadzenie Powiatowego Ośrodka Wsparcia dla Osób Dotkniętych Przemocą w Rodzinie),
Realizację programu wieloaspektowej pomocy psychologicznej i prawnej – zadanie polegające na świadczeniu usług specjalistycznych, w tym dla członków rodzin, w których występuje przemoc, realizowanego w ramach działań Centrum Profilaktyki Edukacji i Terapii „Kontakt”, kwotę w wysokości 170.000,00 zł (zadanie to, nie było przeznaczone tylko dla osób dotkniętych przemocą domową, ale obejmowało swoim działaniem rodziny, w których występują problemy, w związku z różnymi uzależnieniami oraz rodziny dotknięte różnymi dysfunkcjami społecznymi, problemami wychowawczymi, które mogą mieć lub miały eskalację, w stronę relacji mających charakter przemocy domowej (środki z budżetu gminy, w ramach Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii Miasta Cieszyna na 2024 r.),
Podnoszenie kwalifikacji osób realizujących zadania, z zakresu przeciwdziałania przemocy, w tym członków Zespołu Interdyscyplinarnego i Grup Diagnostyczno-Pomocowych (jedno szkolenia specjalistyczne), kwotę 985,85 zł (środki z budżetu gminy, na zadania celowe z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej oraz w ramach Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii Miasta Cieszyna na rok 2024);
Obsługę organizowanych zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej, w tym obsługę Zespołu Interdyscyplinarnego, kwotę 199,00 zł na zakup specjalistycznej literatury, kwotę 36,72 zł na pokrycie kosztów delegacji (środki z budżetu gminy, na zadania celowe z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej oraz środki z budżetu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Cieszynie na 2024 r.) oraz kwotę 6.000,00 zł na zakup zestawu komputerowego wraz z pakietem Office, niszczarki, telefonu stacjonarnego i telefonu komórkowego (środki z budżetu państwa).
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LVII/681/23 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 26 października 2023 r.
Cel:
Celem programu jest zapewnienie posiłku mieszkańcom Miasta Cieszyn, którzy potrzebują tego rodzaju wsparcia. Program jest elementem polityki społecznej Gminy Cieszyn w zakresie poprawy poziomu życia osób objętych wsparciem w ramach programu, poprawy stanu zdrowia dzieci i uczniów oraz kształtowania właściwych nawyków żywieniowych.
Realizacja w 2024 r.:
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej realizował program w formie zasiłku celowego na zakup posiłku lub żywności (dla 107 osób) oraz w formie posiłku (dla 92 osób, w tym: 14 dzieci do czasu rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej, 27 uczniów do czasu ukończenia szkoły podstawowej lub szkoły ponadpodstawowej oraz 51 osoby dorosłe).
Dotacja z budżetu państwa w ramach programu „Posiłek w szkole i w domu” wyniosła 146.067,91 zł.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LIII/626/23 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 25 maja 2023 r.
Cel:
Wsparcie seniorów poprzez zapewnienie możliwości aktywnego spędzania czasu przez osoby starsze, wspieranie inicjatyw na rzecz seniorów oraz integracja i wspieranie środowiska osób starszych. Polityka ta jest odzwierciedleniem ogólnej tendencji starzenia się społeczeństwa, w przypadku Miasta Cieszyn spadkiem liczby mieszkańców.
Realizacja w 2024 r.:
Kursy komputerowe dla Seniorów w wieku 55+ w stopniu podstawowym, termin realizacji: marzec-maj, maj-czerwiec, wrzesień-grudzień 2024 r., liczba uczestników: 176 osób,
Kursy komputerowe dla Seniorów w wieku 55+ w stopniu zaawansowanym, termin realizacji: luty-czerwiec, wrzesień-grudzień 2024 r., liczba uczestników: stała 12-osobowa grupa,
Kurs komputerowy dla Sekcji Komputerowej Uniwersytetu Trzeciego Wieku, termin realizacji: marzec-czerwiec, wrzesień-listopad 2024 r., liczba uczestników: stała 6-osobowa grupa,
Pogotowie smartfonowe – udzielanie pomocy Seniorom w obsłudze telefonów komórkowych, tabletów i laptopów (Czytelnia ogólna, Filia nr 3), łączna liczba uczestników: 134 osoby.
Wydarzenia oraz imprezy okolicznościowe zorganizowane przez Filię Specjalistyczną nr 4 dla osób z dysfunkcją narządu wzroku we współpracy PZN Koło w Cieszynie:
wyjazdy na seanse filmowe z audiodeskrypcją (Teatr Elektryczny w Skoczowie), liczba wyjazdów: 6, („Spencer”, „Diuna”, „Poufne lekcje perskiego”, „West Side Story”, „Każdy wie lepiej”, „Kochanica króla Jeanne du Barry”), liczba uczestników: 188 osób,
wyjazdy na spektakle teatralne z audiodeskrypcją (Teatr Polski w Bielsku-Białej), liczba wyjazdów: 2, („Sztukmistrz z Lublina”, „Pomoc domowa”), liczba uczestników: 68 osób,
wycieczki (Wisła - Muzeum Wiślańskiej Kuchni Regionalnej, Jaworzynka – Jaskółcze gniazdo, Kończyce Małe i Kończyce Wielkie – Fundacja im. Dobrej Pani, Pasieka Hawełków, Lipnica Murowana), liczba wyjazdów: 4, liczba uczestników: 95 osób,
spotkania świetlicowe: warsztaty rękodzielnicze, imprezy okolicznościowe i zebrania członków PZN, liczba spotkań: 42, liczba uczestników: 276 osób,
Angielski dla Seniora – kursy języka angielskiego dla osób w wieku 55+ (poziom podstawowy), termin realizacji: marzec-grudzień 2024 r., liczba uczestników: 56 osób (dwie stałe grupy),
Angielski dla Seniora – kursy języka angielskiego dla osób w wieku 55+ (poziom zaawansowany), termin realizacji: styczeń-grudzień 2024 r., liczba uczestników: stała 12-osobowa grupa seniorów.
Z dotacji celowej dotyczącej zadania Działania profilaktyczne i edukacyjne w Bibliotece Miejskiej w Cieszynie (kwota 25.000,00 zł) zrealizowano:
4 kursy komputerowe dla Seniorów (42 lekcje) – 26 uczestników,
2 kursy języka angielskiego dla Seniorów w st. podstawowym (24 lekcje) – 24 uczestników,
8 warsztatów rękodzielniczych – 96 uczestników.
Ponadto zorganizowano 11 spotkań autorskich/podróżniczych:
6 spotkań autorskich: Szymon J. Wróbel, Łukasz Wierzbicki, Paweł Gołuch, Lidia Czyż, Joanna Jurgała-Jureczka, Marcin Pałasz ,
5 spotkań podróżniczych: Agnieszka Dziadek, Karolina Fojcik-Pustelnik, Ryszard Stawowy, Piotr Kilian.
W ofercie kulturalno-edukacyjnej wzięły udział łącznie 1.253 osoby.
Miasto Cieszyn przystąpiła do programu „Ogólnopolska Karta Seniora”, którego organizatorem jest Stowarzyszenie MANKO, wydawca magazynu „Głos Seniora”.
Program jest elementem realizowanej przez miasto polityki społecznej, mającej na celu wsparcie seniorów. Posiadanie Karty Seniora umożliwia korzystanie ze zniżek oferowanych przez ponad 2.500 zarejestrowanych Partnerów Programu.
Zniżki dla seniorów oferują także miejskie jednostki organizacyjne.
Program jest przeznaczony dla kobiet i mężczyzn, którzy ukończyli 60. r. życia. „Ogólnopolska Karta Seniora” jest programem działającym na terenie całej Polski, w punktach wskazanych przez partnerów, którzy przystąpili do programu.
Posiadacze Karty Seniora mogą skorzystać z promocji przygotowanych przez partnerów Stowarzyszenia MANKO - „Głosu Seniora” czyli przez podmioty (organizacje, instytucje, przedsiębiorstwa), które przygotują specjalną lub dostosują już istniejącą ofertę promocyjną na swoje produkty i/lub usługi dla seniorów.
Mieszkańcy Cieszyna mogą otrzymać lokalną edycję Karty (z herbem i logo Cieszyna).
Karta Seniora wydawana jest bezpłatnie i na czas nieokreślony w Wydziale Spraw Obywatelskich i Działalności Gospodarczej, Urzędu Miejskiego w Cieszynie przy ul. Kochanowskiego 14.
Jednostki organizacyjne Miasta Cieszyn oferujące zniżki w ramach Programu pn. „Cieszyńska Karta Seniora":
Hala Widowiskowo-Sportowa im. Cieszyńskich Olimpijczyków (ulga na bilety wstępu),
Korty tenisowe (ulgi na wynajęcie kortu),
Kąpielisko Miejskie (ulgi na bilety wstępu),
Książnica Cieszyńska (ulgi na bilety na wstęp na wystawy),
Biblioteka Miejska (bezpłatne zajęcia dla seniorów powyżej 55 r. życia),
Zamek Cieszyn (ulga na wstęp na Wieżę Piastowską, bezpłatny Design dla Seniorów),
Teatr im. A. Mickiewicza (15% ulga na zakup biletów),
Cieszyński Ośrodek Kultury Dom Narodowy (10% zniżki na zakup biletów o wartości 20,00 zł lub więcej na wydarzenia organizowane przez instytucje).
Liczba wydanych kart
w 2024 r.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LVII/680/23 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 26 października 2023 r.
Cel:
Celem głównym Programu było zapobieganie powstawaniu nowych problemów alkoholowych i narkotykowych, minimalizowanie rozmiarów i natężenia tych, które aktualnie występują oraz rozwijanie zasobów niezbędnych do radzenia sobie z już istniejącymi.
Realizacja w 2024 r.:
W ramach programu podejmowano działania w obrębie zdefiniowanych celów, m.in.:
zmniejszenie rozmiarów aktualnie występujących problemów alkoholowych i narkotykowych poprzez udzielanie pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej osobom uzależnionym i osobom zagrożonym uzależnieniem:
zorganizowano 37 posiedzeń zespołu prowadzącego rozmowy interwencyjno-motywacyjne, (w tym przeprowadzono 49 rozmów, liczba zaproszonych – 93 osoby),
liczba osób skierowanych na badanie w przedmiocie uzależnienia od alkoholu – 40,
skierowano 29 wniosków do sądu o zobowiązanie do podjęcia leczenia odwykowego,
w Wyjazdowej Sesji Terapeutycznej w ramach świadczenia psychoterapii dla osób współuzależnionych wzięły udział 2 osoby (6 osobodni, 30 godz.),
w 42 półtoragodzinnych spotkaniach, które odbywały się w siedzibie Dziennego Ośrodka Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi brała udział stała grupa 8 osób,
w 40 spotkaniach w ramach programu psychokorekcyjnego „Drogowskaz”, obejmującego pracę z osobami przebywającymi w Zakładzie Karnym w Cieszynie uczestniczyło od 9 do 14 osób,
zajęcia motywacyjno-korekcyjne dla osób przebywających w domach pomocy społecznej, które mają problem z nadużywaniem alkoholu. Przeprowadzono 36 spotkań, z których korzystała stała grupa 5 osób,
„Nowy start – nowe szanse” – program aktywizacji społecznej osób bezdomnych, w którym czynny udział brało 26 osób.
projekt „Cieszyński streetworking” – z usług streetworkerów skorzystało 21 osób w kryzysie bezdomności, przebywających w przestrzeni publicznej,
projekt „Dobra Robota” – organizacja tymczasowych miejsc pracy dla osób w kryzysie bezdomności; w projekcie wzięło udział 10 osób,
ograniczenie negatywnych zjawisk dotyczących rodzin z problemem alkoholowym i narkotykowym, poprzez udzielanie kompleksowej pomocy psychospołecznej i prawnej, a także ochrony przed przemocą:
z pomocy w formie schronienia skorzystało 6 kobiet i 6 dzieci z gminy Cieszyn, osoby dorosłe zostały objęte pracą socjalną i grupą wsparcia, udzielono wsparcia w postaci:
pomocy prawnej (70 os.),
pomocy psychologicznej (21 os.),
zrealizowano ok. 360 godz./mc dyżurów telefonu zaufania, w ramach, którego udzielono wsparcia w 223 rozmowach oraz ok. 116 godz./mc dyżurów interwencyjnych w dni świąteczne i weekendy,
przeprowadzono 8 interwencji kryzysowych,
prowadzono placówki wsparcia dziennego,
zorganizowano kolonie letnie i zimowe obozy sportowe,
82 osoby skorzystały z działań Punktu Konsultacyjnego ds. Narkomanii (w ramach Punktu uruchomiono 280 godzin dyżurów terapeuty uzależnień oraz 112 godzin dyżurów psychoterapeuty),
realizowano „Program wieloaspektowej pomocy psychologicznej i prawnej Rodzina w Centrum” (z projektu skorzystało 378 osób z Miasta Cieszyn).
zapobieganie powstawaniu nowych problemów związanych z uzależnieniami oraz przemocą w rodzinie poprzez prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie zajęć pozalekcyjnych w tym zajęć sportowych:
organizowano programy profilaktyczne w cieszyńskich przedszkolach i szkołach, akcje profilaktyczne skierowane w szczególności do dzieci i młodzieży, takie, jak konkursy, przedstawienia, koncerty i seanse filmowe, będące elementem szerszych działań profilaktycznych, np.:
XXVI edycja Szkoły Wczesnej Profilaktyki dotyczyła uzależnień behawioralnych,
7 warsztatów z zakresu profilaktyki uzależnień behawioralnych dla 191 uczniów,
Program Super Skills For Life – wyposażający uczniów w kompetencje osobiste i społeczne, w którym udział wzięły 4 klasy (50 uczniów),
2 warsztaty z zakresu profilaktyki uzależnień behawioralnych dla 163 uczniów,
„Archipelag Skarbów", w programie udział wzięło łącznie: 196 uczniów, 24 rodziców oraz 375 nauczycieli,
program „Wyspa Kompetencji” z zakresu wsparcia psychicznego i zdrowia, udział wzięło 49 uczniów,
„Hejt i inne formy cyberprzemocy” dla 50 uczniów,
zakup materiałów plastycznych, papierniczych, edukacyjno-dydaktycznych.
wzmacnianie organizacji pozarządowych działających w obszarze rozwiązywania problemów alkoholowych i narkotykowych:
prowadzono Klub Abstynenta (obsługiwano telefon trzeźwości, oferowano wsparcie psychologa, psychoterapeuty, organizację czasu wolnego), w ramach projektu z konsultacji indywidualnych z psychoterapeutą skorzystało 40 osób, z psychologiem – 11 osób,
w wyjeździe terapeutycznym wzięło udział 10 osób. Do klubu uczęszczało 70 osób.
zwiększenie skuteczności działań prowadzonych przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej oraz inne podmioty działające w obszarze uzależnień:
debata społeczna pn. „Uzależnienia wśród młodzieży” – w debacie udział wzięli specjaliści z zakresu terapii uzależnień, profilaktyki społecznej, przedstawiciele służb zdrowia. W debacie uczestniczyło ok. 100 osób,
udział członków GKRPA w szkoleniach i konferencjach z zakresu profilaktyki, rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania przemocy domowej.
W ramach Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii Miasta Cieszyna na 2024 r. na przeciwdziałanie alkoholizmowi wydatkowano kwotę 1.194.271,73 zł zł natomiast zwalczanie narkomanii kwotę 41.100,00 zł.
Środki te pochodziły z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXVIII/270/16 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 29 grudnia 2016 r.
Cel:
Studium określa politykę przestrzenną miasta, w tym lokalne zasady zagospodarowania przestrzennego. Dokument ten nie jest prawem miejscowym, tj. nie zawiera przepisów powszechnie obowiązujących, ale jego ustalenia są wiążące przy sporządzaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
Realizacja w 2024 r.:
Polityka przestrzenna miasta ustalona w Studium realizowana jest poprzez opracowywanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
Na obszarze miasta Cieszyna obowiązuje 22 miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, uchwalono 1 nowy MPZP. Powierzchnia miasta objęta planami miejscowymi wynosiła 2.079 ha, co stanowiło 72,69 % powierzchni miasta.
Miejscowe Plany Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Cieszyna dostępne są pod po kliknięciu w link.
W dniu 28 sierpnia 2024 r. Rada Miejska Cieszyna podjęła uchwałę nr V/52/24 w sprawie przystąpienia do sporządzenia Planu ogólnego miasta Cieszyna. Plan ogólny to nowy dokument planistyczny, który będzie stanowił akt prawa miejscowego, a ustalenia w nim zawarte będą wiążące dla miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz decyzji o warunkach zabudowy. Będzie on określał podział obszaru gminy na strefy planistyczne oraz wskazywał gminne standardy urbanistyczne. W planie ogólnym fakultatywnie będzie można określić także obszary zabudowy śródmiejskiej, obszary uzupełnienia zabudowy oraz gminne standardy dostępności infrastruktury społecznej.
Podstawa prawna:
Uchwała Rady Miejskiej Cieszyna Nr XIII/133/19 z dnia 28 listopada 2019r
Cel:
Uchwała reguluje zastosowanie w przestrzeni: tablic i urządzeń reklamowych (szyldów i reklam), obiektów małej architektury i ogrodzeń. Uchwała swoim działaniem obejmuje zarówno grunty prywatne jak i publiczne.
Realizacja w 2024 r.:
W 2024 r. kontynuowana była realizacji tzw. Uchwały Krajobrazowej, czyli Uchwały w sprawie ustalenia zasad i warunków sytuowania na terenie Cieszyna obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane - Uchwała Rady Miejskiej Cieszyna Nr XIII/133/19 z dnia 28 listopada 2019r.
Od stycznia do kwietnia podejmowano działania zmierzające do likwidacji reklam dla których minął termin dostosowania 25 grudnia 2023 r. Dnia 25 kwietnia 2024 r. zapadł wyrok sądu stwierdzający nieważność dwóch terminów dostosowania określonych w Cieszyńskiej uchwale krajobrazowej. Od tego momentu uchwała krajobrazowa jest obowiązująca i realizowana w stosunku do wszystkich nowo powstających szyldów i reklam oraz tych, dla których obowiązywał tzw. pierwszy termin dostosowania (minął dnia 25.12.2020 r. )
W marcu i kwietniu 2024 r. prowadzono intensywne prace związane z egzekwowaniem do zapisów uchwały reklam wyborczych umieszczanych w związku z kampanią wyborów samorządowych.
By pomóc przedsiębiorcom dostosować się do nowych realiów wiosną odbyły się 2 spotkania szkoleniowe dla dotyczące prowadzenia skutecznej strategii marketingowej prowadzone przez stratega biznesu.
Link do strony uchwały krajobrazowej: www.cieszyn.pl/uchwala-krajobrazowa
Profil FB: https://www.facebook.com/uchwala.krajobrazowa.cieszyn
Działaniem uzupełniającym dbałość o przestrzeń gminy było opracowanie regulaminu sytuowania reklam niezwiązanych z gruntem, tzw. potykaczy przyjęty Zarządzeniem BMC 0050.384.2024 z dnia 24 lipca 2024 r.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XI/111/19 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 26 września 2019 r. w sprawie określenia zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Cieszyn
Uchwała Nr LVIII/696/23 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 30 listopada 2023 r. w sprawie programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Cieszyn
Cel:
Realizacja, przez Gminę Cieszyn, polityki rozwoju mieszkalnictwa komunalnego poprzez tworzenie zasobu mieszkaniowego, uchwalanie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład tego zasobu, zawieranie umów najmu, podejmowanie działań pozwalających na utrzymanie w należytym stanie technicznym zasobu mieszkaniowego Gminy Cieszyn, przede wszystkim poprzez realizację remontów i inwestycji, opracowanie polityki czynszowej obowiązującej w Gminie Cieszyn, podejmowanie działań mających na celu racjonalne gospodarowanie mieszkaniowym zasobem Gminy Cieszyn. Zadania związane z zabezpieczaniem potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej gminy Cieszyn, w tym administrowanie i zarządzanie budynkami i lokalami stanowiącymi własność gminy wykonuje jednoosobowa spółka gminy.
Realizacja w 2024 r.:
Zadania z zakresu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Cieszyn realizuje Zakład Budynków Miejskich w Cieszynie. W 2024 r. Spółka:
przyjęła 112 wniosków o przydział lokalu z mieszkaniowego zasobu gminy,
zawarła 115 umów najmu na lokale wchodzące w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Cieszyn,
dokonała 11 zamian mieszkań,
rozwiązała 12 umów najmu lokali mieszkalnych,
udzieliła 139 rodzinom obniżki czynszu z uwagi na niski dochód,
wykonała 16 eksmisji z komunalnych lokali mieszkalnych.
Gmina Cieszyn, w 2024 r., posiadała zasób mieszkaniowy, składający się z:
84 budynków komunalnych,
696 lokali mieszkalnych w bud. komunalnych o pow. 27.301,70 m2,
797 lokali mieszkalnych w bud. wspólnot mieszkaniowych o pow. 40.203,49 m2,
71 lokali użytkowych w bud. komunalnych o pow. 4.819,21 m2,
166 lokali użytkowych w bud. wspólnot mieszkaniowych o pow. 10.434,64 m2,
27 pomieszczeń gospodarczych,
13 garaży,
w tym:
362 lokali przeznaczonych na najem socjalny o pow. 11.093,79 m2.
Spółka reprezentuje Gminę Cieszyn w 159 wspólnotach mieszkaniowych, z czego:
z udziałem gminy do 50% w 90 wspólnotach,
z udziałem gminy 51 – 75 % w 52 wspólnotach,
z udziałem gminy powyżej 76 % w 17 wspólnotach.
Spółka zarządza 58 wspólnotami, w tym 35 z większościowym udziałem gminy.
W 2024 r. Spółka wykonała, z własnych środków, remonty bieżące w budynkach stanowiących własność Gminy Cieszyn na kwotę 3.625.776,94 zł.
System Zamiany Mieszkań — podstrona uruchomiona przez ZBM Cieszyn
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LX/724/24 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 25 stycznia 2024 r.
Cel:
Nadrzędnym celem planu jest zapewnienie sprawnego, nowoczesnego i zrównoważonego systemu kanalizacyjnego na terenie Miasta Cieszyna, wspierającego ochronę środowiska, poprawę jakości życia mieszkańców oraz rozwój infrastrukturalny miasta w perspektywie lat 2024–2027. W ramach sporządzonego dokumentu określono planowane inwestycje i poziom nakładów planowanych na ich realizację, uzasadnienie konieczności ich realizacji oraz określenie zakresów rzeczowych prac nakładów finansowych na planowane prace.
Realizacja w 2024 r.:
Plan obejmuje zadania, które realizowane są na terenie gminy Cieszyn przez Zakład Gospodarki Komunalnej w Cieszynie Sp. z o.o.. W związku z tym:
świadczono usługi w zakresie gospodarki ściekowej na terenie m. Cieszyna,
realizowano inwestycję pn.: Modernizacja (renowacja) kanalizacji ogólnospławnej w ulicy Przepilińskiego w Cieszynie.
Podstawa prawna:
Program został przyjęty do realizacji na mocy Uchwały Nr XX/235/20 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 27 sierpnia 2020 r. w sprawie uchwalenia trybu i szczegółowych kryteriów oceny wniosków o realizację zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej (z późniejszymi zmianami).
Cel:
Celem programu jest stworzenie możliwości przyspieszenia realizacji oczekiwanych przez inicjatorów (mieszkańców miasta) przedsięwzięć inwestycyjnych lub remontowych, w stosunku do obowiązujących planów finansowych Miasta Cieszyna.
Realizacja w 2024 r.:
W 2024 r. gmina Cieszyn nie podpisała żadnej umowy na realizację inwestycji w ramach inicjatyw lokalnych.
Podstawa prawna:
Uchwała nr XXVII/313/21 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 25 marca 2021 r.
Cel:
Celem programu jest stworzenie możliwości przyspieszenia realizacji oczekiwanych przez inicjatorów (osób prawnych i przedsiębiorców nie mających osobowości prawnej) przedsięwzięć inwestycyjnych lub remontowych, w stosunku do obowiązujących planów finansowych Miasta Cieszyna.
Realizacja w 2024 r.:
W ramach inicjatyw infrastrukturalnych w 2024 r. została podpisana 1 umowa z przedsiębiorcą na realizację inwestycji pn.: budowa sieci kanalizacji sanitarnej w rejonie ul. Barteczka w Cieszynie.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LXII/742/24 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 21 marca 2024 r.
Cel:
Program ma na celu ograniczenie zjawiska bezdomności zwierząt domowych i gospodarskich oraz zapewnienie właściwej opieki bezdomnym zwierzętom domowym i gospodarskim. Zadaniem programu jest także z ograniczenie niekontrolowanego rozrodu zwierząt i edukację społeczeństwa w zakresie obowiązków spoczywających na właścicielach zwierząt.
Realizacja w 2024 r.:
Opiekę nad bezdomnymi psami (wyłapywanie, umieszczanie w schronisku, adopcje, sterylizacje i kastracje oraz usypianie ślepych miotów) z terenu gminy Cieszyn realizował przedsiębiorca posiadający zezwolenie na wyłapywanie, transport zwierząt bezdomnych oraz prowadzenie schroniska dla zwierząt, działający pod nazwą: Firma Handlowa Beata Kowalczyk, Cieszyn, ul. Cicha 10. Psy były wyłapywane na zgłoszenie Straży Miejskiej w Cieszynie lub Komendy Powiatowej Policji w Cieszynie. W okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 roku wyłapano 46 psów (w 2017 r. - 75, w 2018 r. - 96, w 2019 r. – 74, w 2020 r. – 67, w 2021r. – 48, w 2022 r. - 73, w 2023 r. - 61), z tego 34 zostało odebranych ze schroniska przez ich dotychczasowych właścicieli. Psy, po które nie zgłosili się właściciele w terminie 14 dni od dnia umieszczenia w schronisku, przygotowano do adopcji. Do nowych domów trafiło 8 psów. Psy przebywające w schronisku mają zapewnione zabiegi weterynaryjne takie jak szczepienia, odrobaczanie, sterylizacja/kastracja (wykonano 10 zabiegów) oraz elektroniczne znakowanie. W dniu 31 grudnia 2024 r. w schronisku przebywało 8 psów wyłapanych na terenie Cieszyna w 2024 r. i w poprzednich latach,
Bezdomne i wolno żyjące koty - działania prowadzone były przez Fundację „Cieszyński Zwierzogród” z siedzibą w Cieszynie przy ul. Katowickiej 157, na podstawie umowy zawartej z Gminą Cieszyn, przy współpracy z opiekunami społecznymi. W 2024 r. Fundacja zaopiekowała się 68 kotami (w 2021 r. - 87, w 2022 r. – 120, w 2023 – 90). Zwierzęta były wyłapywane na zgłoszenia mieszkańców gminy, w tym społecznych karmicieli kotów, Straży Miejskiej lub pracowników Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa Urzędu Miejskiego w Cieszynie). Koty w zależności od stanu zdrowia poddawane były leczeniu, szczepieniu, odrobaczaniu, odświerzbianiu, zabiegom sterylizacji/kastracji. Ponadto Fundacja koordynowała akcję dokarmiania kotów wolno żyjących w okresie zimowym, dystrybuując karmę pośród społecznych karmicieli, działających na terenie Gminy Cieszyn. Gmina Cieszyn współuczestniczyła w kosztach zakupu karmy dla kotów,
Opiekę nad zwierzętami bezdomnymi, poszkodowanymi w wypadkach sprawował gabinet weterynaryjny OLWET lek. wet. Aleksandra Leżańska w ramach zadania publicznego, realizowanego przez Firmę Handlową Beata Kowalczyk, Cieszyn, ul. Cicha 10. Opiekę nad wolno żyjącymi zwierzętami poszkodowanymi w zdarzeniach drogowych i innych zdarzeniach sprawowały 2 gabinety gabinety weterynaryjne: gabinet weterynaryjny OLWET, lek. wet. Aleksandra Leżańska, przychodnia weterynaryjna G. Ramisz, P. Ramisz s.c. Udzielono pomocy weterynaryjnej 133 dzikim zwierzętom (sarny, jelenie, zające, jeże, nietoperze, łasice, ptaki) oraz 29 kotom,
Sterylizacja/kastracja zwierząt domowych (kotów) oraz ich znakowanie elektroniczne - w ramach zadania przeprowadzono 21 zabiegów sterylizacji/kastracji oraz oznakowano elektronicznie 16 kotów. Dane właścicieli zwierząt oznakowanych zostały zamieszczone w międzynarodowej bazie danych zwierząt oznakowanych elektronicznie Safe Animal,
Działania edukacyjne - Fundacja dla Zwierząt i Środowiska „Lepszy Świat”, z siedzibą przy ul. Zamkowej 3abc w Cieszynie, przy wsparciu z budżetu Gminy Cieszyn zrealizowała zadanie publiczne pn. Dla zrównoważonej przyszłości (wystawa zdjęć zwierząt bezdomnych w galerii STELA, warsztaty budowy budek lęgowych dla ptaków, warsztaty budowy hotelików dla zwierząt).
Podstawa prawna:
Gmina Cieszyn w 2024 r. realizowała wskazane programy.
Cel:
Gmina Cieszyn w 2022 r. przystąpiła do realizacji programu „Śląskie. Przywracamy błękit”, w ramach którego otrzymuje środki finansowe na zatrudnienie tzw. ekodoradcy (w wymiarze 0,5 etatu). Od dnia 8 sierpnia 2022 r. w Urzędzie Miejskim w Cieszynie został zatrudniony została ekodoradca w wymiarze 1,0 etatu (za zasadne uznano sfinansowanie 0,5 etatu ze środków własnych budżetu miasta, z uwagi na szeroki zakres zadań i obowiązków jakie samorząd gminny winien realizować w zakresie działań dotyczących jakości powietrza, ograniczenia niskiej emisji i efektywności energetycznej, a przede wszystkim równoległą realizację programu rządowego „Czyste powietrze”).
Realizacja w 2024 r.:
Ekodoradca w ramach swoich zdań, które są jednocześnie działaniami prowadzonymi w ramach Planu Gospodarki Niskoemisyjnej (przyjęty uchwałą Rady Miejskiej Cieszyna 22 listopada 2022 r.) – zadanie CIE12 oraz Planu zrównoważonej transformacji energetycznej Gminy Cieszyna (przyjęty uchwałą Rady Miejskiej Cieszyna 27 kwietnia 2023 r.) między innymi:
w godzinach pracy Urzędu Miejskiego udzielał porad i konsultacji mieszkańcom w zakresie efektywności energetycznej budynków i modernizacji źródeł ciepła w ramach programu „Czyste Powietrze” (punkt konsultacyjny był czynny w poniedziałek od 8-16, piątek od 8-17, co daje łącznie 17 h tygodniowo),
udzielił ok. 695 konsultacji, przeanalizował i skierował do WFOŚiGW w Katowicach 107 wniosków o dotację i 102 wnioski opłatność,
zorganizował, współorganizował lub uczestniczył (punkt informacyjny) w 6 wydarzeniach (festyny, pikniki) o charakterze ogólnomiejskim lub szkolnym, m.in.:
26 marca 2024 r. – piknik ekologiczny na Rynku w ramach projektu społecznego „Zwolnieni z teorii” dla uczniów Zespołu Szkół Ekonomiczno-Gastronomicznych w Cieszynie (743 uczestników),
3 czerwca 2024 r. na Rynku piknik ekologiczny „Żyjące książki” dla uczniów Szkoły Podstawowej nr 1 (30 uczestników),
31 sierpnia 2024 r. piknik ekologiczny – przedstawienie i zabawy dla dzieci prowadzone przez Teatr Kultureska z Krakowa,
24 września 2024 r. – „Szkolny piknik ekologiczny” prowadzony przez Fundację ARKA (udział 267 uczniów Szkoły Podstawowej nr 2 z klas V-VII),
23 października 2024 r. – piknik ekologiczny w Ośrodku Leśnik w Ustroniu dla uczniów V klasy Szkoły Podstawowej nr 6,
przeprowadził zajęcia edukacyjne w placówkach oświatowych:
31 stycznia 2024 r. pogadanka dotycząca segregacji odpadów w Przedszkolu nr 1 w grupie 5-6 latków,
27 lutego 2024 r. warsztaty o tematyce ekologicznej (rosnąca ilość odpadów oraz zasady ich segregacji i utylizacji) w Zespole Szkół Ekonomiczno-Gastronomicznych w Cieszynie (167 uczniów),
10 kwietnia 2024 r. zajęcia z programu obliczeniowego AUDYTOR OZC w Zespole Szkół Budowlanych w Cieszynie (dla uczniów IV klasy – 14 osób),
zorganizował konkurs dla szkół pn. „Szkolny Kącik Ekologiczny” promujący OZE,
na bieżąco uczestniczył w spotkaniach ekodoradców organizowanych przez Aglomerację Beskidzką w Bielsku-Białej oraz w szkoleniach organizowanych przez WFOŚiGW w Katowicach,
opracował materiały edukacyjne zamieszczane na dedykowanej zakładce (EkoDoradca) na stronie www.cieszyn.pl, w „Wiadomościach Ratuszowych” i mediach społecznościowych Gminy Cieszyn.
Podstawa prawna:
Gminny Program Ochrony Środowiska wymaga aktualizacji, przy czym prace z tym związane zostały zaplanowane po opracowaniu i przyjęciu przez Radę Miejską Cieszyna (w latach 2022-2023) trzech kluczowych dla obszaru ochrony środowiska dokumentów strategicznych i programowych:
Planu Gospodarki Niskoemisyjnej (PGN), który został przyjęty uchwałą Rady Miejskiej Cieszyna w listopadzie 2022 r.,
Miejskiego Planu Adaptacji do zmian klimatu (MPA), przyjętego uchwałą w lutym 2023 r.,
Planu zrównoważonej transformacji energetycznej Gminy Cieszyna (SECAP), zaplanowanego do przyjęcia w kwietniu 2023 r.
Cel:
Program - jako podstawowe narzędzie prowadzenia polityki ekologicznej - obejmuje działania w wielu obszarach (m.in. w zakresie infrastruktury i gospodarki komunalnej), których celem jest poprawa stanu środowiska i jego ochrona przed degradacją oraz zrównoważone zarządzanie zasobami naturalnymi.
Realizacja w 2024 r.:
W 2024 r. realizowano następujące przykładowe działania w ramach celów określonych w GPOŚ:
I. Cel długoterminowy: wysoka jakość powietrza atmosferycznego charakteryzująca się niskim poziomem zanieczyszczeń gazowych i pyłowych, niskim natężeniem hałasu oraz promieniowania niejonizującego – działania wyszczególniono m.in. w informacjach dotyczących realizacji PGN, Strategii Elektromobilności, MPA i SECAP.
II. Cel długoterminowy: wysoka jakość wód powierzchniowych oraz ochrona jakości wód podziemnych – inne niż wyszczególniono m.in. w informacjach dotyczących realizacji PGN, Strategii Elektromobilności, MPA i SECAP:
Gmina Cieszyn jako członek Spółki Wodnej dla utrzymania Młynówki Cieszyńskiej współuczestniczy finansowo (w 2024 r. w kwocie 60.000,00 zł) w działania związanych z utrzymanie koryta Młynówki we właściwym stanie technicznym (m.in. naprawa umocnień brzegowych, utrzymanie urządzeń wodnych, odmulanie, czyszczenie itp.),
z budżetu miasta udzielono dotacje: Miejskiej Spółce Wodnej w Cieszynie w wysokości 3.600,00 zł na realizację prac związanych z bieżącym utrzymaniem urządzeń wodnych – konserwacją rowów melioracyjnych; Spółce Wodnej dla utrzymania Młynówki Cieszyńskiej w wysokości 6.400,00 zł na miejscowe usunięcie nanosów w kanale Młynówki Cieszyńskiej,
w ramach działań związanych z celem II należy uwzględnić przedsięwzięcia inwestycyjne realizowane w tym zakresie przez Wydział ZPIF (np. realizacja inicjatyw lokalnych),
zgodnie z art. 6 ust. 1, ust. 5a i ust. 5aa ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity: Dz. U. z 2024 r., poz. 399 z późn. zm.), wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest obowiązany prowadzić kontrolę co najmniej raz na dwa lata (zgodnie z planem kontroli) posiadania przez właścicieli nieruchomości umów w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych oraz dowodów uiszczania opłat za tego typu usługi. Plan kontroli został określony w stosownych zarządzeniach Burmistrza Miasta Cieszyna, a kontrole prowadził: Wydział OŚR w odniesieniu do przydomowych oczyszczalni ścieków oraz Straż Miejska w Cieszynie w odniesieniu do zbiorników bezodpływowych.
III. Cel długoterminowy: zminimalizowana ilość powstających odpadów oraz bezpieczna dla środowiska ich utylizacja w ramach wspólnej dla regionu gospodarki odpadami – kwestie związane z gospodarką odpadami komunalnymi i podejmowane w tym zakresie działania zostały omówione odrębnie – pkt 4 niniejszej informacji.
IV. Cel długoterminowy: ochrona i wzrost różnorodności biologicznej i krajobrazowej oraz zwiększenie lesistości i ilości terenów zielonych – inne niż wyszczególniono m.in. w informacjach dotyczących realizacji MPA:
na podstawie wyników corocznego przeglądu drzew – pomników przyrody, przeprowadzono zabiegi pielęgnacyjne 12 drzew objętych ochroną (dodatkowo Parafia,
Ewangelicko-Augsburskiej w Cieszynie we własnym zakresie sfinansowała zabiegi pielęgnacyjne kolejnych 4 drzew pomnikowych rosnących na pl. Kościelnym – na nieruchomości będącej własnością Parafii),
uchwałami Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 31 lipca 2024 r. Nr IV/42/24, IV/43/24 i IV/44/24 (Dz. U. Woj. Śląskiego z dnia 6 sierpnia 2024 r., poz. Odpowiednio 5439, 5440 i 5441) zniesiono formę ochrony przyrody dla 3 drzew – pomników przyrody, w tym dwóch drzew zniszczonych podczas nawałnic, które przeszły nad Cieszynem w czerwcu 2024 r.,
na terenach zieleni miejskiej posadzono 75 drzew (typowe sadzonki stosowane na terenach zieleni, tzn. obwody pni większości drzew mieściły się w przedziale 12-16 cm) oraz 3 krzewy; nasadzenia te polegały przede wszystkim na uzupełnieniu zadrzewień w parkach, na zieleńcach i w pasach drogowych, a nowe drzewa wprowadzono w miejsce drzew usuniętych (głównie ze względu na obumarcie lub zły stan zdrowotny,
ponadto na terenach zieleni miejskiej w ramach przedsięwzięć projektu „Cieszyn – miasto samowystarczalne” (omówionych szczegółowo przez Wydział ZPIF w ramach sprawozdania z realizacji inwestycji) w 2024 r. posadzono: 287 drzew (obwód pnia 14-16 cm), 89 drzew owocowych, 21 331 krzewów, 30 pnączy, 46 464 bylin i krzewinek (w tym cieszynianka wiosenna – 28 w parku kieszonkowym ul. Bielska / ul. Wyższa Brama i 318 w parku św. Trójcy), 1 854 tulipanów wzdłuż ul. Bielskiej oraz 1 659 tulipanów w parku kieszonkowym ul. Bielska / Wyższa Brama,
pod nadzorem Nadleśnictwa Ustroń przeprowadzono zabiegi z zakresu gospodarki leśnej w obrębie lasu komunalnego, położonego w rejonie ul. Harcerskiej (prace polegały na usunięciu wiatro- i śniegołomów oraz wycince drzew obumarłych, głównie świerków i jesionów). W wyniku prac łącznie pozyskano 13,04 m3 drewna tartacznego oraz 11,67 m3 drewna opałowego, które zostało sprzedane za kwotę 8.677,091 zł,
w 2024 r. zakupiono karmę dla ptaków dziko żyjących (wykładaną w okresie zimowym do karmników zlokalizowanych na komunalnych terenach zieleni);
zorganizowano szkolenie dla służb miejskich w zakresie postępowania z dzikimi zwierzętami (prowadzący – Jacek Wąsiński z Leśnego Pogotowia w Mikołowie).
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LII/618/23 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 27 kwietnia 2023 r.
Cel:
Plany działań na rzecz zrównoważonej energii i klimatu (SECAP), wdrażane na całym świecie w ramach „Porozumienia Burmistrzów” gromadzą tysiące samorządów lokalnych, dobrowolnie zaangażowanych w realizację celów w zakresie klimatu i energii. SECAP stanowi ogromną platformę wymiany informacji i doświadczeń. Miasta sygnatariusze zobowiązują się do podjęcia działań wspierających realizację unijnego celu, którym jest ograniczenie emisji gazów cieplarnianych o 40% do 2030 roku oraz do przyjęcia wspólnego podejścia do kwestii łagodzenia skutków zmian klimatu i adaptacji do nich.
Realizacja w 2024 r.:
Plan jest w istocie kompilacją działań i zadań ujętych w "Planie Gospodarki Niskoemisyjnej...", "Miejskim Planie Adaptacji..." oraz "Strategii Elktromobilności...", których realizacja została przedstawiona odrębnie.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XLVII/558/22 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 24 listopada 2022 r.
Cel:
Celem niniejszego dokumentu jest przedstawienie zakresu działań możliwych do realizacji w związku z ograniczeniem zużycia energii finalnej oraz zmniejszeniem emisji zanieczyszczeń oraz gazów cieplarnianych do atmosfery. Cel ten jest zbieżny z dotychczasową polityką energetyczną Cieszyna, jego realizacja wpisuje się w dotychczasowe funkcje poszczególnych wydziałów Urzędu Miejskiego oraz jednostek organizacyjnych miasta. Celem dokumentu jest przedstawienie wyników inwentaryzacji emisji zanieczyszczeń gazów cieplarnianych oraz analiza działań proponowanych do realizacji.
Realizacja w 2024 r.:
CIE01 System monitoringu kosztów i zużycia nośników energii i wody w budynkach miejskich
W 2024 r. w ramach projektu „Cieszyn - miasto samowystarczalne” finansowanego ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2014-2021 opracowano System do Monitorowania (SdM) zużycia energii i wody w obiektach Miasta Cieszyn. Z wykorzystaniem Systemu do Monitorowania zużycia energii i wody prowadzono w 2024 r. niezbędne działania analityczne,
CIE03 Wdrażanie systemu zielonych zamówień/zakupów publicznych
W postępowaniu pn. „Świadczenie usług w zakresie odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych wytworzonych przez właścicieli nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych położonych na terenie Miasta Cieszyna w latach 2025-2026” zastosowano kryterium środowiskowe, polegające na określeniu wymagań dotyczących ilości pojazdów spełniających normę co najmniej euro 5,
CIE05 Budowa instalacji PV na terenie Cieszyna
W drugiej połowie 2024 r. został złożony wniosek o dofinasowanie budowy małej instalacji fotowoltaicznej na terenie oczyszczalni ścieków w Cieszyn w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027,
CIE06 Słoneczny Cieszyn
wykonanie instalacji PV w obiektach użyteczności publicznej: W drugiej połowie 2024 r. został złożony wniosek o dofinasowanie budowy kilkunastu mikroinstalacji PV na budynkach użyteczności publicznej Miasta Cieszyn w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027,
CIE08 Poprawa efektywności energetycznej w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych z udziałem własności gminy Cieszyn
W 2024 r. dokonano wymiany 31 pozaklasowych źródeł ciepła na paliwo stałe w 20 lokalach,
CIE09 Dofinansowanie do wymiany źródeł ciepła w budynkach mieszkalnych
w ramach systemu wspierania inwestycji proekologicznych z budżetu miasta udzielono 1 dotację celową na dofinansowanie kosztów modernizacji systemów ogrzewania, a wartość udzielonej dotacji wyniosła 3 159,00 zł (inwestycja zrealizowana),
CIE11 Modernizacja energetyczna budynków mieszkalnych
Z wykorzystaniem środków WFOŚiGW w Katowicach (program „Czyste powietrze”) wykonano 93 termomodernizacje, zlikwidowano 37 nieefektywnych indywidualnych źródeł ciepła na paliwo stałe,
CIE12 Kampania informacyjno – edukacyjna w zakresie niskiej emisji, odnawialnych źródeł energii i efektywności energetycznej
szczegółowe informacje w tym zakresie przedstawiono w części dotyczącej programów "Czyste Powietrze" i "Śląskie. Przywracamy błękit",
CIE14 Modernizacja taboru pojazdów miasta oraz spółek miejskich wraz z niezbędną infrastrukturą
W 2024 r. w ramach zadania „Skuteczna kontrola przestrzegania przepisów uchwały antysmogowej na terenie gminy Cieszyn” Straż Miejska w Cieszynie zakupiła samochód elektryczny,
CIE15 Modernizacja taboru pojazdów komunikacji miejskiej oraz budowa niezbędnej infrastruktury
W 2024 r. do Cieszyna trafiło 6 autobusów elektrycznych dostarczonych na potrzeby cieszyńskiej komunikacji zbiorowej. Zrealizowana została również rozbudowy istniejącej stacji ładowania autobusów o kolejne 7 punktów ładowania. Zakup autobusów wraz z rozbudową stacji ładowania były realizowane w ramach przedsięwzięcia pod nazwą „Wzrost atrakcyjności i dostępności cieszyńskiej komunikacji zbiorowej poprzez zakup autobusów elektrycznych” dofinansowywanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie,
CIE17 Promocja komunikacji publicznej
W ramach Europejskiego Dnia bez Samochodu, obchodzonego w ramach Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu 22 września 2024 r. Miasto Cieszyn wraz z Zakładem Gospodarki Komunalnej zorganizowało darmowe przejazdy komunikacją miejską. W ramach promocji komunikacji miejskiej w Cieszynie, w okresie od 1 lipca do 31 sierpnia 2024 r. dzieci i młodzież do lat 20 mogły bezpłatnie korzystać z komunikacji miejskiej, dodatkowo w okresie od 1 lipca do 31 grudnia 2024 r. korzystanie z linii komunikacyjnej nr 1 było bezpłatne,
CIE19 Budowa fotowoltaicznych wiat parkingowych zlokalizowanych na parkingach miejskich oraz ładowarek pojazdów elekrycznych
W drugiej połowie 2024 r. został złożony wniosek o dofinasowanie budowy fotowoltaicznej wiaty parkingowej przy Hali Widowiskowo Sportowej w Cieszynie w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027,
CIE20 Wsparcie mobilności rowerowej
Na początku 2024 r. zakończona została przebudowa ul. Mickiewicza. W ramach tego przedsięwzięcia wykonana została między innymi ścieżka rowerowa o długości 586 m i szerokości 2 m. Zadanie zostało dofinansowane z Rządowego Funduszu Polski Ład, Program Inwestycji Strategicznych.
Podstawa prawna:
Uchwała nr L/603/23 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 23 lutego 2023 r. w sprawie przyjęcia "Miejskiego Planu Adaptacji do zmian klimatu dla Miasta Cieszyna do roku 2030".
Cel:
Nadrzędnym celem Miejskiego Planu Adaptacji do zmian klimatu jest zwiększenie odporności miasta na prognozowane zmiany klimatu wraz z ich konsekwencjami do 2030 r. Działania adaptacyjne mają na celu redukcję podatności poszczególnych sektorów miasta na konsekwencje wywołane zmianami klimatu. Zaplanowane działania na rzecz adaptacji do zmian klimatu w Cieszynie powinny być spójne z zasadami zrównoważonego rozwoju oraz prowadzić do rozwoju gospodarczego miasta w harmonii ze środowiskiem naturalnym i uwzględniając potrzeby przyszłych pokoleń. Wyznaczono cele strategiczne, które zakładają:
zwiększenie odporności miasta na występowanie intensywnych opadów atmosferycznych oraz powodzi miejskich,
zwiększenie odporności miasta na występowanie suszy,
zwiększenie odporności miasta na występowanie silnego wiatru,
zwiększenie odporności miasta na występowanie dni upalnych oraz zjawiska fali upałów.
Realizacja MPA w 2024 r. (wybrane działania):
MPA 1 – Zielony Cieszyn! czyli chronimy i wypoczywamy
zrealizowano szereg działań na w zakresie ochrony przyrody oraz infrastruktury rekreacyjnej na terenach objętych ochroną przyrody (rezerwaty „Lasek Miejski nad Puńcówką” i „Lasek Miejski nad Olzą”, użytek ekologiczny „Łęg nad Puńcówką”, zespół przyrodniczo-krajobrazowy „Lasek Miejski w Błogocicach”) w ramach projektu „Cieszyn – miasto samowystarczalne”; szczegóły – sprawozdanie z inwestycji. Ponadto opracowano koncepcję przebiegu i projekty tablic edukacyjnych dla ścieżki przyrodniczo-dydaktycznej po ww. terenach,
MPA 2 – Utworzenie w śródmieściu Cieszyna systemu ogólnodostępnych terenów zieleni
zakończono prace związane z opracowaniem dokumentacji koncepcyjno-programowej w ramach przedsięwzięcia pn. „Zielona sieć” (projekt „Cieszyn – miasto samowystarczalne”) oraz zrealizowano kilka przykładowych działań (rewaloryzacja parku przy kościele pw. Św. Trójcy, nasadzenia wzdłuż ul. Bielskiej, założenie parku kieszonkowego na rogu ul. Wyższa Brama i ul. Bielska oraz mikrozieleńca na rogu ul. Wyższa Brama i pl. Kościelny); szczegóły – sprawozdanie z inwestycji,
MPA 3 – Samowystarczalna dzielnica Błogocka – Mickiewicza
przedsięwzięcie w ramach projektu „Cieszyn – miasto samowystarczalne”; zrealizowano zadanie polegające na rewaloryzacja parku Kasztanowego (szczegóły – sprawozdanie z inwestycji) oraz opracowano dwa projekty koncepcyjne dla terenów zieleni położonych pomiędzy ul. gen. Hallera, ul. bp. Śniegonia a ul. ks. Tomanka oraz w rejonie ul. gen. Sikorskiego,
MPA 4 – Samowystarczalna dzielnica Podgórze
przedsięwzięcie w ramach projektu „Cieszyn – miasto samowystarczalne”; zrealizowano zadanie polegające na założeniu nowego terenu zieleni w rejonie ul. Morcinka i ul. Kargera (szczegóły – sprawozdanie z inwestycji) oraz opracowano projekt koncepcyjny dla terenu zieleni położonego pomiędzy ul. Kossak-Szatkowskiej, ul. Śniegonia a ul. Niemcewicza,
MPA 5 – Samowystarczalna dzielnica Marklowice
przedsięwzięcie w ramach projektu „Cieszyn – miasto samowystarczalne”; opracowano dokumentację projektową dla organizacji ścieżki przyrodniczo-edukacyjnej w lasku Wierzbina,
MPA 10 – Modernizacja kanalizacji sanitarnej i ogólnospławnej na terenie miasta Cieszyna
działania w tym zakresie zostały przedstawione w sprawozdaniu z realizacji Wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń kanalizacyjnych zlokalizowanych na terenie Miasta Cieszyna na lata 2024-2027 oraz w "Co zrobiliśmy?" (infrastruktura i gospodarka komunalna),
MPA 16 – Utrzymanie kanału Młynówki Cieszyńskiej i zwiększenie jego roli jako odbiornika wód deszczowych
utrzymanie kanału Młynówki jest zadaniem Spółki Wodnej dla utrzymania Młynówki Cieszyńskiej. Gmina Cieszyna jest członkiem powyższej Spółki, uczestniczy w jej pracach i wspiera finansowo składką członkowską oraz dotacją – w 2024 r. w wysokości 6 400,00 zł z przeznaczeniem na miejscowe usunięcie nanosów w kanale Młynówki Cieszyńskiej,
MPA 17 – Rozbudowa sieci kanalizacji sanitarnej miasta Cieszyna
działania w tym zakresie zostały przedstawione w "Co zrobiliśmy?" (infrastruktura i gospodarka komunalna).
MPA 18 – Zabezpieczenie i stabilizacja kompleksu osuwiskowego przy ul. Błogockiej w Cieszynie
zadanie zakończone w 2023 r.,
MPA 22 – Prowadzenie działań edukacyjnych i doradczych przez ekodoradcę w zakresie mitygacji do zmian klimatu oraz efektywności energetycznej (w ramach projektu „Śląskie. Przywracamy błękit”)
szczegółowy informacje dotyczące działań prowadzonych przez ekodoradcę przedstawiono odrębnie w niniejszej informacji (fragment dotyczący programów „Śląskie. Przywracamy błękit” oraz „Czyste powietrze”). Ponadto w ramach działań edukacyjnych związanych z szeroko rozumianymi kwestiami mitygacji i adaptacji do zmian klimatu zorganizowano spacery edukacyjne i spotkania autorskie z Michałek Książkiem oraz z Filipem Springerem (cykl Cieszyńska Szkoła Ekomyślenia), a ramach projektu „Cieszyn – miasto samowystarczalne” opracowano system identyfikacji wizualnej dla tablic informacyjnych związanych z utrzymaniem terenów zieleni,
MPA 29 – Opracowanie i wdrożenie „Standardów kształtowania i zarządzania terenami zieleni Miasta Cieszyna”
opracowano „Standardy…”, a do ich stosowania od dnia 1 czerwca 2024 r. zobowiązane zostały wszystkie miejskie jednostki organizacyjne (zarządzenie Nr 0050.278.2024 Burmistrza Miasta Cieszyna z dnia 20 maja 2024 r., https://bip.um.cieszyn.pl/zarzadzenie/36976/zarzadzenie-nr-0050-278-2024),
MPA 37 – „Zielone sąsiedztwo” i wypracowanie dobrych praktyk i zasada „adaptacji” terenów zielonych przez zainteresowanych mieszkańców lub podmioty
przedsięwzięcie realizowane w ramach projektu „Cieszyn – miasto samowystarczalne” przez Zamek Cieszyn. W 2024 r. wydano m.in. publikację pn. „Zbiór zasad tworzenia miejsc zieleni w Cieszynie. Praktyczny poradnik dla mieszkanek i mieszkańców” oraz dofinansowano (na podstawie konkursu) założenie w sześciu placówkach oświatowych łąk kwietnych, ogródków warzywnych, posadzenie drzew i krzewów, zamontowanie pojemników na deszczówkę itp.,
MPA 38 – System zachęt finansowych do przedsięwzięć w zakresie uporządkowania gospodarki wodno-ściekowej
kontynuowano system udzielenia dotacji celowych do inwestycji proekologicznych w zakresie uporządkowania gospodarki ściekowej oraz retencji wód opadowych, realizowanych przez podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych (np. przez osoby fizyczne). Przeprowadzono dwa nabory (w IV kwartale 2023 r. i w I półroczu 2024 r.) wniosków dotyczące inwestycji planowanych do realizacji w 2024 r. Przyznano 17 dotacji do budowy przyłączy do sieci kanalizacyjnej lub przydomowych oczyszczalni ścieków oraz 10 dotacji do przedsięwzięć mających na celu retencję wód. Ostatecznie zrealizowane zostały 22 przedsięwzięcia, a kwota wypłaconych i rozliczonych w roku budżetowym dotacji wyniosła 76.543,95 zł.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XIX/213/20 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 25 czerwca 2020 r.
Cel:
Celem głównym Strategii Elektromobilności Miasta Cieszyna w latach 2020-2030 jest ograniczenie na obszarze Miasta Cieszyna emisji CO2 pochodzącej z publicznego i prywatnego transportu samochodowego. Dla realizacji wyznaczonego celu konieczne jest podjęcie działań w wielu sferach: transportowej, infrastrukturalnej, środowiskowej oraz w sferze świadomości społecznej użytkowników środków transportu i infrastruktury komunikacyjnej.
Realizacja w 2024 r.:
Zadanie nr 1 – Wymiana taboru autobusowego komunikacji miejskiej na autobusy elektryczne, hybrydowe plug in: W 2024 r. do Cieszyna trafiło 6 autobusów elektrycznych dostarczonych na potrzeby cieszyńskiej komunikacji zbiorowej. Zakup autobusów był realizowany w ramach przedsięwzięcia pod nazwą „Wzrost atrakcyjności i dostępności cieszyńskiej komunikacji zbiorowej poprzez zakup autobusów elektrycznych” dofinansowywanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie.
Zadanie nr 2 – Budowa infrastruktury ładowania autobusów elektrycznych, hybrydowych plug in: W 2024 r. zrealizowana została rozbudowa o kolejne 7 punktów ładowania istniejącej stacji ładowania autobusów komunikacji miejskiej. Rozbudową stacji ładowania była realizowana w ramach przedsięwzięcia pod nazwą „Wzrost atrakcyjności i dostępności cieszyńskiej komunikacji zbiorowej poprzez zakup autobusów elektrycznych” dofinansowywanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie.
Zadanie nr 5 – Wdrożenie elektronicznego systemu zarządzania parkingami miejskimi: w Strefie Płatnego Parkowania w Cieszynie w 2024 r. funkcjonował elektroniczny system opłat za postój realizowany za pomocą aplikacji mobilnej moBilet.
Zadanie nr 15 – Opracowanie przebiegu tras rowerowych, w tym dróg rowerowych na obszarze miasta, udogodnień dla ruchu rowerowego w centrum miasta (w tym kontrapasy) oraz połączeń z Czeskim Cieszynem: W czerwcu 2024 r. powołany został Zespół do spraw projektów rozwojowych dotyczących rozbudowy infrastruktury związanej z utworzeniem odcinków tras rowerowych 604 i 607 na terenie miasta Cieszyna. Trasa 604 ma prowadzić do Ustronia natomiast trasa 607 ma łączyć Cieszyn z Marklowicami.
Zadanie nr 16 – Budowa dróg rowerowych na obszarze miasta: Na początku 2024 r. zakończona została przebudowa ul. Mickiewicza. W ramach tego przedsięwzięcia wykonana została między innymi ścieżka rowerowa szerokości 2m o długości 586 m. Zadanie zostało dofinansowane z Rządowego Funduszu Polski Ład, Program Inwestycji Strategicznych.
Zadanie nr 20 – Wymiana pojazdów użytkowanych przez miejskie jednostki organizacyjne do zadań komunalnych (innych niż przewozy w komunikacji miejskiej): W 2024 r. w ramach zadania „Skuteczna kontrola przestrzegania przepisów uchwały antysmogowej na terenie gminy Cieszyn” Straż Miejska w Cieszynie zakupiła samochód elektryczny wyposażony m.in. w sprzęt do monitorowania pyłu zawieszonego w powietrzu. Środki na zakup pojazdu pochodziły z konkursu „Inicjatywa Antysmogowa” z Marszałkowskiego Programu Poprawy Jakości Powietrza.
Zadanie nr 23 – Modernizacja i budowa oświetlenia publicznego: Miasto Cieszyn w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych Edycja Dziewiąta „Rozświetlamy Polskę” realizuje zadanie "Modernizacja oświetlenia publicznego Miasta Cieszyna – etap III ". W 2024 r. zorganizowano przetarg na wybór wykonawcy Modernizacji oświetlenia publicznego Miasta Cieszyna – etap III.
Zadanie nr 24 – Budowa odnawialnych źródeł energii: W drugiej połowie 2024 r. został złożony wniosek o dofinasowanie budowy kilkunastu mikroinstalacji PV na budynkach użyteczności publicznej Miasta Cieszyn oraz małej instalacji PV w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027.
Zadanie nr 28 - Utworzenie Gminnego Systemu Zarządzania Energią i Wodą: W 2024 r. w ramach w ramach projektu „Cieszyn - miasto samowystarczalne” finansowanego ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2014-2021 opracowano System do Monitorowania (SdM) zużycia energii i wody w obiektach Miasta Cieszyn. Z wykorzystaniem Systemu do Monitorowania zużycia energii i wody prowadzono w 2024 r. niezbędne działania analityczne.
Zadanie nr 29 - Prowadzenie kampanii informacyjno-edukacyjnych skierowanych do mieszkańców miasta: W ramach Europejskiego Dnia bez Samochodu, obchodzonego w ramach Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu 22 września 2024 r. Miasto Cieszyn wraz z Zakładem Gospodarki Komunalnej zorganizowało darmowe przejazdy komunikacją miejską. W ramach promocji komunikacji miejskiej w Cieszynie, w okresie od 1 lipca do 31 sierpnia 2024 r. dzieci i młodzież do lat 20 mogły bezpłatnie korzystać z komunikacji miejskiej, dodatkowo w okresie od 1 lipca do 31 grudnia 2024 r. korzystanie z linii komunikacyjnej nr 1 było bezpłatne. Wspólnie z Fundacją ekologiczną ARKA 24 września zorganizowany został piknik ekologiczny dla uczniów Szkoły Podstawowej nr 2 w Cieszynie. Podczas wydarzenia promowany był niskoemisyjny transport, a atrakcją cieszącą się dużym zainteresowaniem wśród uczniów było „Kino Rowerowe”.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXXVII/454/22 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 24 lutego 2022 r.
Cel:
Celem Planu transportowego cieszyńskiej komunikacji zbiorowej jest zapewnienie efektywnych przewozów o charakterze użyteczności publicznej, realizowanych na obszarze gminy Cieszyn oraz Gmin, z którymi zawarte zostały porozumienia międzygminne w zakresie organizacji publicznego transportu zbiorowego, przy zachowaniu zasad zrównoważonego rozwoju transportu oraz z uwzględnieniem potrzeb transportowych mieszkańców.
W ten sposób Plan transportowy umożliwi rozwój organizowanego przez Gminę Cieszyn publicznego transportu zbiorowego, który stanie się realną alternatywą dla transportu indywidualnego dzięki dostępności, jakości i efektywności działania. Proces rozwoju publicznego transportu zbiorowego będzie przebiegał z uwzględnieniem potrzeb osób o ograniczonej mobilności (niepełnosprawnych i z dysfunkcjami ruchowymi oraz zagrożonych wykluczeniem społecznym), a także aspektów dotyczących środowiska naturalnego.
Realizacja w 2024 r.:
Pozyskanie w pierwszym półroczu 2024 r. dwóch małych autobusów zeroemisyjnych o napędzie elektrycznym (o długości do 8 m) umożliwiło wdrożenie Etapu 2 zmian w cieszyńskiej sieci komunikacyjnej poprzez uruchomienie nowej linii śródmiejskiej nr 1 z dniem 1 lipca 2024 r.
Nowo powstała linia, łączy teren ścisłego centrum Cieszyna ze Szpitalem Śląskim, przychodnią na ul. Bielskiej i Dworcem Cieszyn.
Do końca grudnia 2024 r. przejazdy na tej linii były bezpłatne.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXVIII/297/13 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 31 stycznia 2013 r.
Cel: Program ma na celu zaplanowanie bezpiecznego dla zdrowia mieszkańców i środowiska naturalnego usunięcia wyrobów zawierających azbest z obszaru gminy.
Realizacja w 2024 r.:
Monitoring postępów w usuwaniu wyrobów zawierających azbest prowadzony jest od 2006 r. na podstawie informacji przedkładanych Burmistrzowi Miasta Cieszyna przez właścicieli nieruchomości, na których usunięto wyroby zawierające azbest bądź przez uprawnione firmy realizujące prace związane z usuwaniem azbestu.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXXVIII/367/17 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 26 października 2017 r. w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Rewitalizacji Miasta Cieszyna do 2026 r.
Cel:
Celem programu jest realizacja przedsięwzięć rewitalizacyjnych, które wpłyną na poprawę jakości życia mieszkańców.
Uruchomienie na terenie ZZOZ w Cieszynie − Poradni Zdrowia Psychicznego dla dzieci i młodzieży oraz oddziału dziennego i całodobowego leczenia nerwic.
Realizatorem był Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej w Cieszynie.
W ramach realizacji zdania w kwietniu 2024 r. uruchomiona została Poradnia zdrowia psychicznego dla dzieci i młodzieży działająca wraz z Odziałem dziennym psychiatrycznym rehabilitacyjnym dla dzieci i młodzieży. Inwestycja sfinansowana została ze środków Powiatu Cieszyńskiego, natomiast remont i zakup wyposażenia został przeprowadzony przez pracowników ZZOZ w Cieszynie i sfinansowany ze środków Powiatu Cieszyńskiego i środków własnych.
Wydatki poniesione w 2024 r.: 76.711,26 zł
Przebudowa Auli Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie przy ul. Ignacego Paderewskiego 3 oraz Kreatywne Centrum Inicjatyw Społecznych.
Realizatorem był Uniwersytet Śląski w Katowicach.
W ramach naboru złożony został wniosek pn. SPIN-ART.-Centrum Edukacji Artystycznej i Kulturalnej UŚ, planowany do realizacji przez UŚ w Katowicach. Aktualnie trwa etap oceny prowadzony przez IZ FESL. Koszty związane z przygotowaniem wniosku oraz dokumentacji formalno-prawnej w całości zostały poniesione przez UŚ w Katowicach. W lutym 2024 r. UŚ ogłosił postępowanie na opracowanie wielobranżowej dokumentacji projektowej dla zadania inwestycyjnego pn. „Przebudowa budynku auli przy ul. Paderewskiego w Cieszynie (SPIN-ART. Centrum Edukacji Artystycznej i Kulturalnej)”. We wrześniu zawarta została umowa z wykonawcą.
Likwidacja niskiej emisji zanieczyszczeń w centrum Cieszyna.
Realizatorem była Gmina Cieszyn (Zakład Budynków Miejskich Sp. z o.o. oraz TAURON Ciepło sp. z o.o.).
W 2024 r. kontynuowano działania dotyczące likwidacji niskiej emisji poprzez uciepłownienie śródmieścia Cieszyna.
W ramach realizacji zadania przez Zakład Budynków Miejskich Sp. z o.o. wykonano zmianę systemu ogrzewania w 11 pojedynczych lokalach mieszkalnych, zlokalizowanych w śródmieściu Cieszyna. Nastąpiła zmiana z ogrzewania węglowego na centralne ogrzewanie etażowe zasilane z kotła gazowego. Łącznie w ww. mieszkaniach trwale wyłączono z eksploatacji 17 pieców węglowych.
Koszt związany z realizacją ww. działań wyniósł: 365.753,44 zł.
W ramach programu wymiany nieefektywnych źródeł ciepła w budynkach komunalnych – Ochrona powietrza atmosferycznego i klimatu w 2024 roku wykonano prace w 2 budynkach, przy ulicach:
Nowe Miasto 21 – zmiana systemu ogrzewania w jednym lokalu mieszkalnym. Wykonano m.in. przebudowę wewnętrznej instalacji gazowej, wewnętrzne instalacje centralnego ogrzewania oraz ciepłej wody zasilanych z indywidualnego dwufunkcyjnego kotła gazowego, trwale wyłączono z eksploatacji 2 piece węglowe. Prace wykonano w IV kw. 2024r.. W wyniku tych prac zlikwidowano ostatnie piece węglowe w budynku,
Nowe Miasto 21a –zmiana systemu ogrzewania w jednym lokalu mieszkalnym oraz częściowa termomodernizacja budynku. Wykonano m.in. przebudowę wewnętrznej instalacji gazowej, wewnętrzne instalacje centralnego ogrzewania oraz ciepłej wody zasilane z indywidualnego dwufunkcyjnego kotła gazowego, trwale wyłączono z eksploatacji 1 piec węglowy. Prace wykonano w IV kw. 2024r. W wyniku tych prac zlikwidowano ostatni piec węglowy w budynku.
Koszt związany z realizacją ww. działań wyniósł: 102.302,04 zł.
Równolegle z pracami związanymi z dociepleniem oraz budową instalacji wewnętrznych, prowadzone były prace związane z budową przyłączy sieci cieplnej oraz węzła cieplnego w budynku przy ul. Bielskiej 46a.
W ramach działań prowadzonych przez Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa odbyły się wydarzenia edukacyjno-informacyjne dotyczące ograniczenia niskiej emisji, w ramach których zorganizowano:
piknik „Cieszyńska Szkoła Ekomyślenia 2024”,
punkt informacyjno-konsultacyjny,
zajęcia z ekodoradcą w Przedszkolu nr1.
Budowa dwóch budynków mieszkalnych wielorodzinnych przy ul. Mickiewicza.
Realizatorem był Zakład Budynków Miejskich Sp. z o.o.
W sierpniu 2024 r. zakończone zostały roboty budowlane dotyczące realizacji drugiego budynku przy ul. Mickiewicza. Zadanie zrealizowane zostało w całości przez Zakład Budynków Miejskich w Cieszynie Sp. z o.o. ze środków własnych i dotacji BGK. W efekcie powstał czterokondygnacyjny, wielorodzinny budynek mieszkalny, z 16 mieszkaniami, o łącznej powierzchni użytkowej ok. 1023,4 m2.
Wydatki poniesione w 2024 r.: 2.887.520,76 zł.
Program działań edukacyjno-aktywizujących i integrujących dla seniorów.
Realizatorem był COK Dom Narodowy.
W ramach przedsięwzięcia realizowano szereg działań edukacyjno-aktywizujących dla seniorów (spotkań, zajęć i wydarzeń):
Spotkania klubowe: „Młodzi duchem” – gry planszowe, remik, omawianie spraw bieżących – 25-30 os. uczestniczących; Klub szachowy – rozgrywki szachowe w gronie seniorów - 4 os. Uczestniczące; Klub filatelistyczny – spotkania miłośników numizmatyki,
Pożegnanie karnawału: spotkanie integracyjne z muzyką i tańcem – 28 os. Uczestniczących,
Rękodzieło: spotkania grupy kobiet zajmujących się rękodziełem – szydełkowanie, sztrykowanie, haftowanie, aplikacje w ramach wspólnych prac wymiana doświadczeń i pomysłów – 8 os. Uczestniczących,
Warsztaty dla seniorów „Zrób to sam: naturalne kosmetyki”: warsztaty z wykonania samodzielnego naturalnej pasty do zębów,
Skąd ci Włosi?: wykład p. Ireny Kwaśny o architekturze cieszyńskiego Rynku – 25 os. Uczestniczących.
Gimnastyka dla seniora: zajęcia rekreacyjne, usprawniające pracę mięśni (wzmacnianie, rozciąganie) plus techniki oddechowe (relaksujące) – 15 os. uczestniczących; Tai chi i Chigong – zajęcia chińskiej gimnastyki leczniczej i tai chi – prowadzone przez instruktorów p. Iwonę Wojciechowską i Antoniego Żoczka – 15 os. uczestniczących.
Podstawa prawna:
Gminny Program Opieki nad Zabytkami Miasta Cieszyna obowiązywał w latach 2014 – 2017. Nie sporządzono raportu za 2024 r. ze względu na brak obowiązującego GPOZ.
Cel:
Zachowanie dziedzictwa kulturowego Cieszyna poprzez systematyczne działania konserwatorskie, modernizacyjne i promocyjne w odniesieniu do zabytków nieruchomych i ruchomych.
Realizacja w 2024 r.:
W 2024 r. wybrano wykonawcę na sporządzenie Gminnego Program Opieki nad Zabytkami Miasta Cieszyna na lata 2025-2028.
DOTACJE NA REMONTY OBIEKTÓW ZABYTKOWYCH
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXIX/302/13 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 28 lutego 2013 r.
W 2024 r. udzielono dotacji 100.000,00 zł (w sumie) dwóm beneficjentom:
39.000,00 zł Zgromadzeniu Sióstr Św. Elżbiety III Zakonu Regularnego św. Franciszka na wykonanie izolacji przeciwwilgociowej – odwodnienie fundamentów Etap II część 3 element 2 budynku Klasztorno - szpitalnego, przy ul. Katowickiej 1 w Cieszynie,
51.532,42 zł Konwentowi Zakonu Bonifratrów na wymianę okien 1 piętra segmentu A budynku Zakonu Bonifratrów przy pl. Londzina 1 w Cieszynie.
Podstawa prawna:
Zarządzenie nr 0050.693.2019 Burmistrz Miasta Cieszyna z dnia 14 października 2019 r.
Cel:
Dokument ustala plan działań mających na celu zwiększenie znaczenia transportu publicznego w Cieszynie.
Realizacja w 2024 r.:
W ramach celu operacyjnego 1.1 „podniesienie jakości i niezawodności taboru autobusowego” określonego w MID, na skutek umów zawartych w 2023 r.:
zakupiono 2 małe autobusy zeroemisyjne o napędzie elektrycznym (o długości do 8 m),
zakupiono 4 duże autobusy zeroemisyjne o napędzie elektrycznym (o długości do 12 m),
rozbudowano stację ładowania autobusów elektrycznych,
Dostarczone autobusy elektryczne od razu wyruszyły do obsługi linii cieszyńskiej komunikacji miejskiej i do końca 2024 r. przejechały łącznie 291.819 km.