Realizacja zadań związanych z sprawami społecznymi, rodziną oraz zdrowiem stanowi odzwierciedlenie działań podejmowanych na podstawie polityk programów i strategii przyjętych przez władze Cieszyna. Do najważniejszych z nich należą:
Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Miasta Cieszyna na lata 2021-2025,
Program Wspierania Rodziny Miasta Cieszyna na lata 2022-2024,
Program "Cieszyńska Karta Dużej Rodziny",
Gminny Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie i Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie Miasta Cieszyna na lata 2021-2024,
Program osłonowy "Pomoc w zakresie dożywiania na terenie Gminy Cieszyn" na lata 2024-2028,
Polityka Senioralna Gminy Cieszyn na lata 2023-2026,
Program "Cieszyńska Karta Seniora",
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii Miasta Cieszyna na rok 2024.
Dokładniejszy opis wskazanych powyżej programów znajduje się w części raportu poświęconej Realizowanym Politykom, Programom i Strategiom.
Aktualny poziom wydatków na pomoc społeczną i wsparcie dla rodziny w 2024 r. wiąże się z kontynuowaniem działań Miasta Cieszyn związanych ze wsparciem materialnym dla mieszkańców.
Na wzrost poziomu wydatków miała wpływ m.in. ustawa o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego z 23 maja 2024 r.
Na rosnącą tendencję wpłynęło również przedłużenie kolejnych regulacji wspierających polskie rodziny w postaci dodatku osłonowego niwelującego koszty energii, gazu i żywności, który w 2024 r. charakteryzował się większą kwotą wydatkowaną z budżetu miasta na ten cel niż w roku poprzednim.
Wysokość wypłaconych świadczeń społecznych
Wydatki na bieżące utrzymanie MOPS
Wartość zadań związanych z usługami opiekuńczymi
Pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.
Zadaniem pomocy społecznej jest zapobieganie tym sytuacjom przez podejmowanie działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem. Pomoc społeczna wspiera osoby i rodziny w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwienia im życia w warunkach odpowiadających godności człowieka.
Zakres pomocy społecznej obejmował zadania określone w ustawie o pomocy społecznej. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej wykonywał także zadania wynikające z innych aktów prawnych m.in. z ustawy o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych, ustaw o dodatku osłonowym, elektrycznym czy ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy.
Obecna struktura organizacyjna Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej jest odpowiedzią na diagnozowane na przestrzeni wielu lat potrzeby środowiska lokalnego, określone w oparciu o analizę i ocenę występujących zjawisk, powodujących zapotrzebowanie na różne formy wsparcia.
Łącznie na realizację zadań z zakresu pomocy społecznej w 2024 r. MOPS wydatkował 31.074.016,32 zł.
Źródłem finansowania zadań realizowanych przez MOPS są:
środki własne miasta,
dotacja do zadań własnych,
oraz dotacja do zadań zleconych.
W trakcie 2024 r. MOPS kompleksowo realizował zadania własne oraz zadania zlecone z zakresu pomocy społecznej. Dodatkowo, pozyskano środki oraz inne świadczenia ze źródeł zewnętrznych, np. w ramach programów "Posiłek w szkole i w domu", "Pomoc Żywnościowa", "Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej", "Opieka 75+", "Opieka wytchnieniowa", czy "Korpus Wsparcia Seniorów". Ponadto, w ramach prowadzonej działalności statutowej MOPS w swojej bieżącej pracy realizował projekty socjalne i działania środowiskowe, m.in. prowadzenie Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy Domowej czy organizacja i koordynowanie Punktu Konsultacyjnego. W Ośrodku działała Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Punkt Informacyjno-Konsultacyjny dla osób mających problemy z uzależnieniami oraz członków ich rodzin.
Najczęściej występującymi powodami korzystania z pomocy społecznej w Cieszynie w 2024 r. były długotrwała lub ciężka choroba, niepełnosprawność oraz ubóstwo. Należy przy tym zaznaczyć, że rodzina mogła korzystać z pomocy z powodu różnych przesłanek jednocześnie (ta sama rodzina mogła być ujęta w tabeli przy kilku pozycjach). Aby uzyskać pomoc ze strony MOPS rodzina lub osoba ubiegająca się o pomoc musi spełnić co najmniej dwie przesłanki tj. po pierwsze dochód osoby lub rodziny nie może przekroczyć kryterium ustawowego, po drugie musi wystąpić co najmniej jedna przesłanka, o której mowa w ustawie o pomocy społecznej.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej wspiera osoby, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej. Dla porównania warto dodać, że powody korzystania z pomocy społecznej były podobne do występujących rok wcześniej.
W 2024 r. świadczeniami pieniężnymi objęto 215 rodzin, a niepieniężnymi 242 rodziny.
Pracę socjalną świadczono wobec 285 rodzin.
Pomoc osobom w kryzysie bezdomności
W 2024 r. gmina Cieszyn zlecała prowadzenie 22 miejsc w Schronisku (w tym 3 miejsc
z usługami opiekuńczymi) i 10 miejsc w Noclegowni Stowarzyszeniu Pomocy Wzajemnej „Być Razem”. Stowarzyszenie dysponowało nieruchomością przy ul. Błogockiej 30 na podstawie umowy użyczenia i w zakresie pozostałych wolnych miejsc – 18 w schronisku i 14 w noclegowni organizowało również współpracę z innymi gminami.
W Schronisku mogły przebywać osoby bezdomne, umieszczone na podstawie decyzji o przyznaniu tymczasowego schronienia. MOPS prowadził postępowania administracyjne w sprawach związanych z udzielaniem schronienia i łącznie skierował do schroniska dla osób bezdomnych 26 osób z Cieszyna, w tym 5 osób skorzystało z miejsc z usługami opiekuńczymi. Ponadto, 14 osób skorzystało ze Schroniska w ramach interwencji kryzysowej.
Z Noclegowni skorzystało 146 osób, w tym 57 osób z Cieszyna.
Stowarzyszenie otrzymało na prowadzenie placówek dotacje z budżetu gminy w łącznej wysokości 555.000,00 zł, a także środki z budżetu państwa w kwocie 32.604,45 zł na dodatki motywacyjne dla pracowników.
W 2024 r. MOPS prowadził mieszkanie treningowe zlokalizowane przy ul. Błogockiej 30, zapewniające 3 miejsca dla osób bezdomnych. W 2024 r. skorzystały z niego łącznie 4 osoby.
MOPS prowadził również mieszkanie treningowe przy ul. Towarowej, dysponujące 3 miejscami, w którym zapewniane było wsparcie dla rodzin z trudnościami w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych. W 2024 r. korzystała z niego 3-osobowa rodzina.
Mieszkanie wspomagane przy ul. Górnej dysponowało 3 miejscami, powstało zgodnie z działaniem 4.7 Programu kompleksowego wsparcia dla rodzin „Za życiem”, jest przeznaczone dla osób niepełnosprawnych ze znacznym stopniem niepełnosprawności lub stopniem umiarkowanym. W 2024 r. w mieszkaniu tym przebywały 3 osoby.
Utrzymanie 2 mieszkań treningowych i 1 wspomaganego - 47.145,58 zł.
Liczba osób, które korzystały ze wsparcia w mieszkaniach - 10.
Rok 2024 był kolejnym, w którym gmina Cieszyn uczestniczyła w realizacji Programu Fundusze Europejskie na Pomoc Żywnościową 2021-2027 (FEPŻ) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+).
W 2024 r. MOPS wydał 110 skierowań dla rodzin do pomocy żywnościowej, na podstawie których z pomocy żywnościowej skorzystały łącznie 193 osoby.
Wsparcie dla mieszkańców Cieszyna polegało na zapewnieniu jednego gorącego posiłku dziennie osobom niemogącym go przygotować we własnym zakresie ze względu na wiek, chorobę, niepełnosprawność, brak środków finansowych czy warunków do przygotowania posiłku.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej realizował program w formie zasiłku celowego na zakup posiłku lub żywności (dla 107 osób) oraz w formie posiłku (dla 92 osób, w tym: 14 dzieci do czasu rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej, 27 uczniów do czasu ukończenia szkoły podstawowej lub szkoły ponadpodstawowej oraz 51 osoby dorosłe).
Dotacja z budżetu państwa w ramach programu „Posiłek w szkole i w domu” wyniosła 146.067,91 zł.
Od 1 marca 2024 r. działał Dzienny Dom „Senior+” z 15 miejscami dla seniorów, zlokalizowany przy ul. Moniuszki 13 w Cieszynie. Utworzony został w ramach programu wieloletniego „Senior+” na lata 2021-2025 (edycja 2024) przy dofinansowaniu zadania ze środków budżetu państwa. Z Domu mogą korzystać osoby będące mieszkańcami Cieszyna w wieku 60 lat i powyżej, będące jednocześnie nieaktywne zawodowo.
Podstawowy zakres usług świadczonych w Dziennym Domu Senior+ obejmuje:
usługi socjalne (3 posiłki, w tym jeden gorący),
zajęcia edukacyjne (zajęcia komputerowe oraz z obsługi telefonu komórkowego, treningi pamięci),
zajęcia kulturalno-oświatowe (wyjścia do kina, teatru, na wydarzenia organizowane przez instytucje kultury, spotkania okolicznościowe, obchody świąt i urodzin, spotkania tematyczne oraz spotkania z ciekawymi ludźmi),
zajęcia aktywności ruchowej oraz sportowo-rekreacyjne (gimnastyka ruchowa, zajęcia z rehabilitantem, zajęcia usprawniające grupowe i indywidualne, spacery i zajęcia na siłowni na "pod chmurką”, wycieczki w ciekawe miejsca),
zajęcia aktywizujące społecznie (spotkania integracyjne – międzypokoleniowe, wewnątrzpokoleniowe, czytanie literatury i prasy, oglądanie filmów, gry towarzyskie),
terapię zajęciową (zajęcia kulinarne, wokalno-muzyczne, arteterapia, hortiterapia, ergoterapia).
Liczba uczestników - w 2024 r. z Dziennego Domu „Senior+” skorzystało łącznie 18 osób.
Dotacja z budżetu państwa w ramach programu wieloletniego na lata 2021-2025 „Senior+” wyniosła 48.600,00 zł.
W 2024 r. MOPS kontynuował realizację programu „Korpus Wsparcia Seniorów w Gminie Cieszyn”, który miał na celu poprawę bezpieczeństwa oraz możliwości samodzielnego funkcjonowania w miejscu zamieszkania osób starszych.
W ramach Modułu II Programu gmina otrzymała wsparcie finansowe na pokrycie kosztów świadczenia usług w formie teleopieki i użytkowania opasek bezpieczeństwa.
W marcu 2024 r. uchwałą Nr XLII/741/24 Rady Miejskiej Cieszyna przyjęty został program osłonowy „Teleopieka w Gminie Cieszyn”:
liczba seniorów, który korzystali z opaski bezpieczeństwa: 55,
liczba uczestników: tj. liczba osób starszych korzystających z usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych oraz usług specjalistycznych dla osób z zaburzeniami psychicznymi: 108 (w tym 71 osób w ramach Programu Opieka 75+ i 1 osoba w ramach usług sąsiedzkich).
Dotacja z budżetu państwa na usługi opiekuńcze w ramach programu „Korpus Wsparcia Seniorów” wyniosła 4.739,77 zł, natomiast na usługi teleopieki - 20.018,00 zł.
Program „Opieka 75+” pozwolił uzyskać wsparcie finansowe w zakresie realizacji zadania polegającego na świadczeniu usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób 75+.
Liczba uczestników – z programu skorzystało łącznie 71 osób, w tym 50 kobiet i 21 mężczyzn.
Dotacja z budżetu państwa w ramach programu „Opieka 75+” wyniosła 123.103,72 zł.
Głównym zadaniem programu było odciążenie członków rodziny lub opiekunów w codziennych obowiązkach nad niepełnosprawnym członkiem rodziny.
Liczba uczestników – z programu „Opieka wytchnieniowa” korzystało 16 osób, w tym 7 osób powyżej 60 roku życia.
W 2024 r. z usług opieki wytchnieniowej świadczonej w miejscu zamieszkania osoby niepełnosprawnej skorzystało 11 rodzin.
Na realizację zadania przeznaczono 109.821,21 zł, które pozyskano ze środków Funduszu Solidarnościowego.
Program zapewniał osobom niepełnosprawnym szansę na prowadzenie bardziej samodzielnego życia poprzez wsparcie w wykonywaniu codziennych czynności, dostępu do wydarzeń kulturalnych, społecznych czy sportowych.
Liczba uczestników – z programu skorzystało łącznie 43 osoby, w tym 20 kobiet powyżej 60 roku życia i 3 mężczyzn powyżej 65 roku życia.
Na realizację zadania przeznaczono 690.897,44 zł, które pozyskano ze środków Funduszu Solidarnościowego.
W nocy z 14 na 15 września 2024 r. gminę Cieszyn nawiedziła powódź, w czasie której zalanych i podtopionych zostało wiele budynków mieszkalnych.
Pracownicy MOPS odwiedzili wszystkie miejsca zalane i podtopione i informowali mieszkańców o możliwych formach pomocy (zasiłki celowe na pomoc doraźną 8.000,00 zł, pomoc remontowo-budowlaną: budynki gospodarcze do 100.000,00 zł, budynki mieszkalne do 200.000,00 zł, zasiłek powodziowy 2.000,00 zł), rozdawano wnioski mieszkańcom, informowano o możliwości uzyskania pomocy żywnościowej w ramach Programu Fundusze Europejskie na Pomoc Żywnościową 2021-2027. Wydano:
55 decyzji przyznających zasiłek celowy na łączną kwotę 440.000,00 zł,
25 decyzji przyznających zasiłek na pomoc remontowo-budowlaną (budynki mieszkalne) na łączną kwotę 429.790,00 zł,
1 decyzję przyznającą zasiłek na pomoc remontowo-budowlaną (budynki gospodarcze) na kwotę 1.950,00 zł.
W ramach ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi MOPS wypłacił:
4 zasiłki powodziowe (po 2.000,00 zł),
70 zasiłków na pokrycie kosztów energii lub paliwa użytych do osuszania domów (po 1.000,00 zł),
1 zasiłek losowy (1.000,00 zł).
Świadczenia dla rodziny realizowane były w oparciu o następujące ustawy:
ustawę o świadczeniach rodzinnych,
ustawę o pomocy osobom uprawnionym do alimentów,
ustawę o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci,
ustawę o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”,
ustawy o dodatkach mieszkaniowych.
Liczba rodzin, które skorzystały z dodatku mieszkaniowego - 272.
Liczba gospodarstw domowych, które otrzymały dodatki - 492.
Liczba gospodarstw domowych, które otrzymały dodatek - 909.
Liczba gospodarstw domowych, które otrzymały dodatek gazowy - 203.
W 2024 r. na terenie Cieszyna funkcjonowało 6 Żłobków sprawujących opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3, w tym:
Żłobki Miejskie:
Oddział Nr 1 przy ul. Ks. Trzanowskiego 2,
Oddział Nr 2 przy ul. Moniuszki 13.
Żłobki Niepubliczne:
Żłobek Integracyjny "Tup Tup" przy ul. Katowickiej 49,
Niepubliczny Żłobek Anglojęzyczny The Oxford Kids przy ul. Sejmowej 9
Prywatny Żłobek Maluszkowo TOTU przy ul. Kamiennej 3C,
Żłobek „Niebiańska Kraina” przy Pl. Dominikańskim 3.
Wg stanu na dzień 31 grudnia 2024 r. w ww. żłobkach łączna liczba miejsc wynosiła 267, w tym:
147 miejsc w Żłobkach Miejskich,
120 miejsca w Żłobkach Niepublicznych.
Z dniem 1 października 2024 r. Rodzinny Kapitał Opiekuńczy został zastąpiony świadczeniem "aktywnie w domu", przysługującym rodzicom na dziecko w wieku od 12 do 35 miesiąca życia, w ramach nowego programu "Aktywny rodzic".
W 2024 r. Gmina Cieszyn udzieliła dotacji celowej na dzieci objęte opieką w żłobkach niepublicznych w łącznej wysokości 125.714,68 zł.
W 2024 r. Dom Spokojnej Starości kontynuował swoje podstawowe zadanie w ramach opieki nad osobami w podeszłym wieku w różnym stanie zdrowia. Świadczono szeroką gamę usług opiekuńczych, bytowych i wspomagających w oparciu o indywidualne potrzeby mieszkańców. W zakresie sprawowania opieki nad mieszkańcami wykonywane były czynności opiekuńcze polegające na udzielaniu pomocy w podstawowych czynnościach życiowych, pielęgnacji, jak również udzielaniu niezbędnej pomocy w załatwianiu spraw osobistych.
Mieszkańcy uczestniczyli w wielu imprezach integracyjnych m. in. w III edycji Cieszyńskiego Dnia Seniora, cyklu spotkań organizowanych przez służby socjalne w Czeskim Cieszynie, jak „Wystawa przedświąteczna” w czasie której mieli możliwość prezentacji swoich prac wykonanych w ramach terapii zajęciowej oraz piknik „Przywitanie lata” w ogrodzie. Uczestniczyli w wycieczkach do Domu Przyrodnika w Hażlachu, ogrodów w Goczałkowicach, Strumienia, Chaty Chlebowej w Górkach Małych, Wisły na Tydzień Kultury Beskidzkiej oraz w licznych wycieczkach po Cieszynie. DSS był partnerem w projekcie V Muzyczna Akademia Seniora prowadzonym przez Stowarzyszenie „Via Musica”. Dzięki współpracy z Fundacją Św. Mikołaja i Fundacją Św. Elżbiety Węgierskiej mieszkańcy otrzymali wartościowe paczki na Mikołaja i pod choinkę.
W 2024 r. przyjęto 16 mieszkańców (odeszło 17).
Celem przyjętej Polityki Senioralnej Gminy Cieszyn na lata 2023-2026 jest zapewnienie mieszkańcom Cieszyna pomyślnego starzenia się poprzez zaspakaja nie zróżnicowanych potrzeb osób starszych i stwarza nie im optymalnych warunków dla uczestnictwa w życiu społecznym. Ważne jest podnoszenie jakości życia poprzez umożliwienie mieszkańcom pozostawania jak najdłużej samo dzielnym, aktywnym, bezpiecznym i włączonym w otaczające go środowisko społeczne.
Cele szczegółowe:
Zapewnianie warunków sprzyjających utrzymaniu zdrowia i poprawie kondycji fizycznej osób starszych.
Zwiększenie i wspieranie aktywności seniorów w życiu społecznym, kulturalnym, sportowo-rekreacyjnym.
Rozwijanie systemu wsparcia środowiskowego.
Zapewnienie i rozwój pomocy specjalistycznej osobom w podeszłym wieku.
Wzrost bezpieczeństwa osób starszych.
Poprawa jakości i dostępności infrastruktury miejskiej oraz przestrzeni publicznej.
Różnorodność programów wsparcia skierowanych do seniorów, bogata oferta aktywizująca, a także nieustanne budowanie kanałów skutecznej i efektywnej komunikacji z seniorami – pozwalają przyczyniać się do poprawy warunków i jakości życia seniorów mieszkających w Gminie Cieszyn.
Analiza działań podejmowanych w ramach realizacji programu wskazuje na zwiększający się udział osób w wieku senioralnym – w dedykowanych wydarzeniach, między innymi w organizacji Cieszyńskiego Dnia Seniora. W 2024 r. liczba uczestników wyniosła ok. 250 osób, w 2023 r. – ok. 120 osób.
W 2024 r. zwiększeniu uległa również ilość zgłaszanych podmiotów w Konkursie „Miejsc Przyjaznych Seniorom”. V edycja zaowocowała przyznaniem 11 certyfikatów, w kategorii: podmiotów tworzących i kreujących miejsca odpowiadające potrzebom i przyjazne osobom starszym; miejsc odpowiadających szczególnym potrzebom seniorów, podmiotów oferujących produkty lub usługi dedykowane osobom starszym. Dla porównania w 2023 r. – w edycji IV przyznano 4 certyfikaty.
Szczegółowy raport z realizacji Programu znajduje się w dokumencie pt. "Sprawozdanie z realizacji Polityki Senioralnej Gminy Cieszyn na lata 2023-2026 za 2024 r.".
Certyfikat - Gmina Przyjazna Seniorom
Wręczenie certyfikatów w Konkursie Miejsce Przyjazne Seniorom
Cieszyński Dzień Seniora
Cieszyński Dzień Seniora
Cieszyński Dzień Seniora
Spacer Mały Jaworowy
Spacer Mały Jaworowy
Karta Seniora
Koperta Życia
Cele:
Zapewnienie osobom niepełnosprawnym oraz długotrwale lub ciężko chorym w Cieszynie warunków do aktywnego uczestnictwa w życiu społeczności lokalnej na miarę ich możliwości i potrzeb:
zapewnienie warunków do zachowania samodzielności i niezależności osób niepełnosprawnych oraz długotrwale lub ciężko chorych,
podnoszenie świadomości społeczeństwa o potrzebach osób niepełnosprawnych oraz osób długotrwale lub ciężko chorych.
Zapewnienie osobom starszym wysokiej jakości życia i uczestnictwa w sferze publicznej:
podnoszenie świadomości osób starszych oraz społeczeństwa o potrzebach i problemach ludzi starszych,
wsparcie osób i rodzin w środowisku domowym.
Rozwój systemu wspierającego aktywność zawodową mieszkańców gminy Cieszyn:
integracja społeczna i zawodowa osób zagrożonych wykluczeniem społecznym,
dążenie do wyrównania szans różnych grup społecznych na rynku pracy ze szczególnym uwzględnieniem osób wykluczonych społecznie.
Umacnianie istniejącego systemu wsparcia rodzin z dziećmi w Cieszynie:
wspieranie rodziny w wypełnianiu funkcji opiekuńczo – wychowawczych,
pomoc rodzinie w sytuacji kryzysowej.
Umacnianie istniejącego systemu przeciwdziałania i wychodzenia z bezdomności:
podejmowanie systematycznych działań w zakresie zapobiegania bezdomności i wczesnej interwencji,
ograniczanie zjawiska bezdomności, reintegracja społeczna i zawodowa.
Wzmacnianie systemu przeciwdziałania uzależnieniom i przemocy w rodzinie na terenie gminy Cieszyn:
zwiększenie świadomości społecznej i poziomu wiedzy na temat uzależnień i przemocy,
zapewnienie kompleksowej pomocy rodzinom, w których występuje problem uzależnień oraz przemoc, z uwzględnieniem potrzeb wszystkich członków rodzin,
zintensyfikowanie działań profilaktycznych w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom i przemocy w rodzinie.
Działania określone w Strategii finansowane były ze środków własnych gminy, ze środków budżetu państwa, ze środków zewnętrznych pozyskanych przez gminę (między innymi z Unii Europejskiej oraz w ramach programów rządowych). Na realizację działań w 2024 r. wydatkowano środki w wysokości 4.801.170,23 zł.
Na realizację Programu w 2024 r. przeznaczono kwotę w wysokości 226.460,57 zł, w tym na:
realizację kompleksowego programu wsparcia kobiet i dzieci będących osobami doznającymi przemocy, w tym na prowadzenie placówki całodobowej dla ofiar przemocy domowej,
realizację programu wieloaspektowej pomocy psychologicznej i prawnej – zadanie polegające na świadczeniu usług specjalistycznych, w tym dla członków rodzin, w których występuje przemoc, realizowanego w ramach działań Centrum Profilaktyki Edukacji i Terapii „Kontakt”,
podnoszenie kwalifikacji osób realizujących zadania, z zakresu przeciwdziałania przemocy, w tym członków Zespołu Interdyscyplinarnego i Grup Diagnostyczno-Pomocowych,
realizowanie projektów edukacyjno-informacyjnych dla dorosłych, młodzieży, dzieci z zakresu zjawiska przemocy w rodzinie (37 projektów),
udział w lokalnych i ogólnokrajowych kampaniach informacyjnych i edukacyjnych (kontynuacja „Stop Przemocy-Spróbujmy Inaczej”, Ogólnopolska Kampania Edukacyjna „Przeciwdziałanie Przemocy Domowej”),
funkcjonowanie Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie,
stosowanie Procedury „Niebieskie Karty” (86 formularzy),
udzielanie pomocy socjalnej, finansowej i rzeczowej osobom dotkniętym przemocą w rodzinie,
organizację i realizację pomocy psychologicznej, prawnej i terapeutycznej,
prowadzenie telefonu zaufania dla osób dotkniętych przemocą w rodzinie oraz o charakterze informacyjnym.
Za realizację Programu odpowiedzialny był Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Cieszynie oraz Zespół Interdyscyplinarny do spraw przeciwdziałania przemocy domowej, we współpracy z instytucjami i organizacjami wchodzącymi w skład Zespołu. W 2024 r. Ośrodek koordynował realizację Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie i Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie w Cieszynie na lata 2021-2024 (odrębne sprawozdanie) i był bezpośrednim realizatorem wybranych zadań w nim ujętych, w szczególności podejmował działania edukacyjne i profilaktyczne służące zapobieganiu zjawisku przemocy w rodzinie.
MOPS prowadził Punkt Konsultacyjny do spraw przemocy w rodzinie i prowadził działania w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie, w tym w ramach procedury „Niebieskie Karty”.
MOPS prowadził także obsługę organizacyjno-techniczną Zespołu Interdyscyplinarnego do spraw przeciwdziałania przemocy domowej. W 2024 r. MOPS, przy udziale Zespołu Interdyscyplinarnego opracował projekt Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy Domowej i Ochrony Osób Doznających Przemocy Domowej na lata 2025-2028, który uchwalony został przez Radę Miejską Cieszyna w listopadzie 2024 r.
W 2024 r. MOPS udzielał w dalszym ciągu wsparcia rodzinie repatriantów z Kazachstanu (małżeństwo z dwójką dzieci), która osiedliła się w Cieszynie w kwietniu 2023 r. Pracownik Ośrodka pomagał rodzinie w zaadaptowaniu do nowych warunków życia, pomagał załatwiać sprawy urzędowe, małżonkowie podjęli pracę na umowę, Ośrodek opłacał posiłki dzieciom w szkole.
W 2024 r. do gminy Cieszyn wpłynęło 31 wniosków z prośbą o pomoc w repatriacji.
W 2024 r. MOPS rozpoczął realizację projektu w ramach programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus. Wsparcie rodziny, dzieci i młodzieży oraz deinstytucjonalizacja pieczy zastępczej. Projekt jest realizowany od 2 września 2024 r. do 30 września 2025 r. i zaplanowano w nim udział 34 osób, w tym 14 dorosłych i 20 dzieci. Celem projektu jest poprawa funkcjonowania rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych, nabycie umiejętności teoretycznych i praktycznych, przyjęcie właściwych postaw rodzicielskich, poprawa komunikacji w rodzinie, wzmocnienie więzi rodzinnych, przybliżenie rodzinom oferty kulturalnej, rekreacyjnej i sportowej, dostępnej m.in. na terenie Cieszyna. Działania w ramach projektu obejmują warsztaty rodzicielskie, indywidualne spotkania z psychologiem, zajęcia dla dzieci, zajęcia kształtujące umiejętności kreatywnego spędzania czasu wolnego. W ramach projektu asystenci rodziny mają zapewnioną również cykliczną superwizję.
Projekt „Aktywna integracja w powiecie cieszyńskim” realizowany jest przez Fundację Rozwoju Przedsiębiorczości Społecznej „Być Razem” w partnerstwie z gminą Cieszyn/Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Cieszynie, w ramach programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027. Projekt realizowany jest od 1 lipca 2024 r. do 30 czerwca 2029 r., jego celem jest reintegracja społeczna i zawodowa osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, w celu przywrócenia im zdolności do uzyskania zatrudnienia lub innej formy aktywności społecznej, rozwinięcie lub wzmocnienie samodzielności życiowej i społecznej oraz zapobieganie procesom ubóstwa, marginalizacji i wykluczenia społecznego. Adresatami projektu są osoby nieaktywne zawodowo, zamieszkałe na terenie powiatu cieszyńskiego, wykluczone społecznie bądź zagrożone wykluczeniem społecznym. Działania w projekcie obejmują doradztwo socjalne, psychologiczne i zawodowe, kursy komputerowe i szkolenia kompetencji psychologiczno-społecznych, szkolenia zawodowe.
Do 31 grudnia 2024 r. zrekrutowano łącznie: 35 osób, w tym 13 kobiet i 22 mężczyzn, 10 kobiet i 20 mężczyzn posiadało orzeczenie o stopniu niepełnosprawności. Uczestnikiem projektu została również 1 osoba bezdomna. Kwalifikacje zawodowe uzyskały 34 osoby, w tym 12 kobiet, 22 mężczyzn. Zatrudnienie znalazło 9 osób, w tym 5 kobiet i 4 mężczyzn.
Działania Urzędu Miejskiego i MOPS w Cieszynie z zakresu wspierania rodziny dotyczyły również kontynuacji pomocy obywatelom Ukrainy. Wsparcie realizowane w ramach ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, realizowano z Funduszu Pomocy.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Cieszynie odpowiedzialny był za realizację części zadań przewidzianych w ustawie o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa. Na realizację zadań w tym zakresie gmina otrzymała środki z budżetu państwa.
Ośrodek zajmował się przyjmowaniem wniosków i wypłatą jednorazowego świadczenia w wysokości 300,00 zł dla obywateli Ukrainy. W 2024 r. MOPS wypłacił to świadczenie 23 obywatelom Ukrainy.
Ośrodek zajmował się przyjmowaniem wniosków i wypłacaniem świadczeń pieniężnych przysługujących z tytułu zapewnienia zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy. Liczba osób, które w 2024 r. wnioskowały o to świadczenie wyniosła 48, a łączna kwota wypłacona wnioskodawcom wyniosła 873.480,00 zł.
Ośrodek odpowiedzialny był również za sprawowanie nadzoru nad realizacją praw i obowiązków opiekunów tymczasowych, ustanowionych przez sąd opiekuńczy dla małoletnich obywateli Ukrainy pozostających bez opieki osób dorosłych. Nadzór sprawowali pracownicy socjalni Zespołu ds. wspierania rodziny i pieczy zastępczej Ośrodka. W 2024 r. nadzór sprawowany był nad 11 opiekunami tymczasowymi, pod których opieką znajdowało się 11 dzieci.
Ośrodek zajmował się zapewnianiem posiłku dla dzieci i młodzieży w szkole oraz wyżywieniem dzieci w przedszkolach. W 2024 r. z posiłków w szkołach i przedszkolach skorzystało 12 dzieci.
Jedna osoba z Ukrainy korzystała z zasiłku stałego z tytułu niepełnosprawności.
W roku 2024 w zakresie świadczeń rodzinnych obywatele Ukrainy złożyli w Ośrodku:
17 wniosków o zasiłek rodzinny wraz z dodatkami na łączną kwotę 51.997,00 zł,
11 wniosków o zasiłek pielęgnacyjny na łączną kwotę 23.311,00 zł,
3 wnioski o świadczenie pielęgnacyjne na łączną kwotę 167. 328,00 zł,
5 wniosków o jednorazową zapomogę z tytułu urodzenia się dziecka, tzw. „becikowe”, na łączną kwotę 4.000,00 zł,
1 wniosek o świadczenie rodzicielskie na łączną kwotę 24.258,00 zł.
W 2024 r. obywatele Ukrainy otrzymywali także żywność w ramach Programu Fundusze Europejskie na Pomoc Żywnościową 2021-2027 (FEPŻ). Wydano 24 skierowań, na podstawie których skorzystało 64 osób.
Ponadto:
Wydział Spraw Obywatelskich wydatkował środki w wysokości 2.916,94 zł, które pochodziły z Funduszu Pomocy, a dotyczyły zadań związanych z nadawaniem numeru PESEL, potwierdzaniem tożsamości i wprowadzeniem danych obywatelom Ukrainy przebywającym na terytorium RP w związku z konfliktem zbrojnym.
W budżecie na rok 2024 r. zaplanowano środki z Funduszu Pomocy na zadania oświatowe związane z kształceniem, wychowaniem i opieką nad dziećmi i uczniami będącymi obywatelami Ukrainy. Łącznie wydatkowano 2.796.518,20 zł.
Wydatkowano kwotę 4.382,00 zł na stypendia i zasiłki dla uczniów z Ukrainy.
26. edycja Cieszyńskiego Przeglądu Filmowego, który łączy kultury Polski, Czech i Słowacji odbyła się w dniach 1-5 maja.
Ochrona zdrowia to sektor, który często nie charakteryzuje się wysokimi wydatkami, ale pomimo tego, zakres realizowanych zadań pozostaje zróżnicowany. Podstawowe obowiązki miasta w tym zakresie zostały zawarte w ustawie o samorządzie gminnym, która wskazuje, iż zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych miasta, wśród których uwzględnia się m.in. sprawy ochrony zdrowia. Jednakże szczegółowe kompetencje określają także inne akty prawne, w szczególności ustawy, które dotyczą przedsięwzięć związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz przeciwdziałaniem narkomanii.
Corocznym przedsięwzięciem realizowanym przez miasto były zadania określone w ramach programu rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii. W założeniu uwzględniał on tworzenie warunków przeciwdziałających problemom związanym z uzależnieniami i przemocą w rodzinie, a także działania na rzecz ograniczenia dostępności do alkoholu oraz profilaktykę uzależnień zarówno wśród dzieci, młodzieży, jak i dorosłych.
Łączne wydatki w ochronie zdrowia w 2024 r. wyniosły ponad 1,4 mln zł, w tym najwyższą kwotę wydatkowano w zakresie przedsięwzięć dotyczących profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. W głównej mierze skupiały się one na zwiększeniu dostępności do instytucji wspomagających proces leczenia oraz rehabilitacji osób nadużywających substancji psychoaktywnych i ich rodzin a także na poprawie skoordynowanych działań profilaktycznych, informacyjnych, edukacyjnych i szkoleniowych.
W ramach Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii Miasta Cieszyna na 2024 r. zrealizowano m.in. następujące zadania:
Udzielenie dotacji Towarzystwu Przyjaciół Dzieci na:
Środowiskowe Ogniska Wychowawcze TPD oraz Świetlicę Środowiskową „Przytulisko” (z oferty skorzystało 130 dzieci i młodzieży z cieszyńskich szkół),
kolonię letnią TPD - Pogorzelica 2024 z elementami programu profilaktycznego „Spójrz inaczej”, w której uczestniczyło 60 dzieci,
półkolonię letnią TPD – Aktywne lato z TPD z elementami programu profilaktycznego dla 80 uczestników,
półkolonię zimową - Aktywna zima z TPD dla 70 osób,
„Profilaktyczne mikołajki z TPD”.
Udzielenie dotacji Stowarzyszeniu Pomocy Wzajemnej „Być Razem” na:
dofinansowanie zadania „Program wieloaspektowej pomocy psychologicznej i prawnej Rodzina w Centrum”; z projektu skorzystały 378 osób mieszkających w Cieszynie, w tym 115 dzieci i młodzieży oraz 263 dorosłych, w ramach m.in.: poradnictwa prawnego (125 osób), pomocy psychologicznej w formie konsultacji, poradnictwa, interwencji (90 osób), pomocy psychologicznej w formie psychoterapii (46 osób, w tym 7 dzieci), grup terapii zajęciowej (64 osoby, w tym 55 dzieci oraz 9 dorosłych) oraz grupy socjoterapeutycznej (53 dzieci i młodzieży),
realizację zadania „Nowy start nowe szanse” - program aktywizacji społecznej osób bezdomnych, w tym praca socjalna, grupy edukacyjne, wykłady, warsztaty edukacyjne oraz warsztaty treningu pracy na rzecz osób bezdomnych, z których aktywnie skorzystało 26 osób,
„Cieszyński streetworking” - z usług streetworkerów skorzystało 21 osób w kryzysie bezdomności przebywających w przestrzeni publicznej,
półkolonie socjoterapeutyczne Wakacje w Kontakcie 2024 (36 osób).
Klub Abstynenta:
w ramach projektu Cieszyńskie Stowarzyszenie Klub Abstynentów „Familia” motywowało osoby uzależnione od alkoholu do leczenia odwykowego oraz utrzymywania abstynencji, prowadziło mitingi AA oraz AL-ANON, obsługę telefonu trzeźwości, specjalistyczne poradnictwo. W ramach projektu z konsultacji indywidualnych z psychoterapeutą skorzystało 40 osób, z psychologiem - 11 osób. W wyjeździe terapeutycznym wzięło udział 10 osób. Do klubu uczęszczało 70 osób,
z grupy dla DDA korzystało 8 osób. W spotkaniu pt. „Zdrowa rodzina – wsparcie dla bliskich w obliczu uzależnienia od alkoholu” dla osób współuzależnionych uczestniczyło 9 osób.
Kwotą 38.000,00 zł dofinansowano Punkt Konsultacyjny ds. Narkomanii prowadzony przez Stowarzyszenie Pomocy Wzajemnej „Być Razem”. Z pomocy Punktu skorzystały 82 osoby z gminy Cieszyn, bezpośrednio lub pośrednio dotknięte problemem narkomanii. W ramach punktu zapewnione było: 280 godzin dyżurów specjalisty terapeuty uzależnień i 112 godzin konsultacji psychoterapeutycznych.
Prowadzenie powiatowego ośrodka wsparcia dla osób dotkniętych przemocą w rodzinie - zapewnienie schronienia i wsparcia psychologicznego osobom doznającym przemocy domowej.
Szkoła Wczesnej Profilaktyki – uzależnienia behawioralne.
Programy profilaktyczne.
Wydział Sportu UM Cieszyn:
zajęcia sportowo–rekreacyjne dla dzieci i młodzieży oraz dla dorosłych.
Organizacja zajęć pozalekcyjnych, w tym sportowych realizowanych w cieszyńskich szkołach.
Programy polityki zdrowotnej
Kwota 5.600,00 zł dotyczyła udzielenia dotacji w zakresie ochrony i promocji zdrowia dla:
Stowarzyszenia Cieszyński Uniwersytet III Wieku na realizację zadania publicznego pn. Poprawa zdrowia i jakości życia poprzez aktywne uczestnictwo w Ogólnopolskiej Zimowej Senioriadzie – 2.600,00 zł,
Stowarzyszenia Cieszyński Uniwersytet III Wieku na realizację zadania publicznego pn. Poprawa zdrowia i jakości życia poprzez udział w Jubileuszowym Rajdzie Pieszym Aktywni Seniorzy 60+ na szlaku – Jubileuszowy Rajd Pieszy z Okazji XX-lecia powstania Cieszyńskiego Uniwersytetu III Wieku – 3.000,00 zł.
Na rzecz ochrony zdrowia w 2024 r. podjęte zostały również inne działania obejmujące współpracę z organizacjami pozarządowymi. Dzięki temu kontynuowano realizację zadań z zakresu ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy o działalności leczniczej.
Dokładniejszy opis zadań zrealizowanych w ramach pożytku publicznego znajduje się w części raportu dotyczącej Współpracy z NGO.