Realizacja zadań związanych z ochroną środowiska stanowi odzwierciedlenie działań podejmowanych na podstawie polityki programów i strategii przyjętych przez władze Cieszyna. Do najważniejszych z nich należą:
z zakresu transportu i ochrony środowiska:
Strategia Elektromobilności Miasta Cieszyna w latach 2020-2030,
Plan transportowej cieszyńskiej komunikacji zbiorowej,
Plan Zrównoważonej Mobilności dla Aglomeracji Beskidzkiej 2040+.
Plan gospodarki niskoemisyjnej Cieszyna,
Gminny Program Ochrony Środowiska miasta Cieszyna,
Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy Cieszyn na lata 2013-2032,
Plan działań na rzecz zrównoważonej energii i klimatu dla Miasta Cieszyna,
Miejski Plan Adaptacji do zmian klimatu dla Miasta Cieszyna do 2030 r.
z zakresu gospodarki komunalnej i mieszkaniowej:
Wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń kanalizacyjnych zlokalizowanych na terenie Miasta Cieszyna na lata 2024-2027,
Gminny program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Cieszyn w 2024 r.,
Program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Cieszyn obejmujący lata 2024-2028,
Plan wykorzystania gminnego zasobu nieruchomości Gminy Cieszyn na lata 2022-2024,
Program lokalnych inicjatyw infrastrukturalnych.
Dokładniejszy opis wskazanych powyżej programów znajduje się w części raportu poświęconej Realizowanym politykom, programom i strategiom.
m3 sprzedanej wody
pitnej dla mieszkańców
nowej sieci
wodociągowej
nowych przyłączy wodociągowych (w tym 106 szt. do budynków mieszkalnych)
budynków mieszkalnych podłączonych do sieci wodociągowej
m3 odebranych ścieków
odprowadzonych z gospodarstw domowych
nowej sieci
kanalizacyjnej
nowych przyłączy kanalizacyjnych
budynków mieszkalnych podłączonych do sieci kanalizacyjnej
Zbiorowe zaopatrzenie w wodę na terenie Cieszyna realizowane jest przez Spółkę Wodociągi Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o.o. z siedzibą w Ustroniu. Spółka od lat promuje działania, których celem jest ochrona środowiska naturalnego i propagowanie postaw ekologicznych. Przygotowana przez Spółkę oferta edukacyjna ma rozmaity charakter i kierowana jest do różnych grup wiekowych. Z myślą o najmłodszych Wodociągi Ziemi Cieszyńskiej wydały także książeczkę edukacyjną „Wodźmin Beskidzki - Obrońca Czystej Wody”.
W tabeli poniżej przedstawiono szczegółowy wykaz inwestycji zrealizowanych przez Wodociągi Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o.o. w 2024 r. na terenie Cieszyna.
Inwestycje zrealizowane w 2024 r. przez WZC Sp. z o.o.
W zakresie gospodarki kanalizacyjnej na terenie Cieszyna zadania wykonuje Zakład Gospodarki Komunalnej w Cieszynie Sp. z o.o. Podstawowym przedmiotem działania Spółki w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków jest przyjmowanie i oczyszczanie ścieków od mieszkańców gm. Cieszyn oraz przedsiębiorców mających swoją siedzibę na terenie Cieszyna. Spółka eksploatuje kanalizację sanitarną i ogólnospławną m. Cieszyna oraz miejską oczyszczalnię ścieków znajdującą się przy ul. Motokrosowej 27.
Pozostała działalność Spółki to m.in.:
prowadzenie lokalnego transportu zbiorowego,
zarządzanie Dworcem Cieszyn,
utrzymanie cmentarzy komunalnych i świadczenie usług pogrzebowych,
gospodarka odpadami, w szczególności prowadzenie Punktu Selektywnej Zbiórki odpadów Komunalnych,
prowadzenie szaletów miejskich.
W 2022 r. Spółka wdrożyła System Zarządzania, który został oceniony i uznany jako zgodny z wymaganiami normy ISO 14001:2015 w zakresie odprowadzania i oczyszczania ścieków, eksploatacji systemu kanalizacji sanitarnej i ogólnospławnej m. Cieszyna oraz miejskiej oczyszczalni ścieków, jak również prowadzenia punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych. Certyfikat jest ważny do 2 listopada 2025 r.
Ponadto w 2024 r. Zakład Gospodarki Komunalnej w Cieszynie Sp. o.o. zajął V miejsce w Ogólnopolskim Rankingu Miejskich Przedsiębiorstw Gospodarki Komunalnej organizowanej przez Strefę Gospodarki – Biznes magazyn – załącznik do Gazety Prawnej.
Inwestycje w zakresie gospodarki ściekami zrealizowane w 2024 r. przez Zakład Gospodarki Komunalnej w Cieszynie Sp. z o.o.
W 2024 r. Zakład Gospodarki Komunalnej w Cieszynie Sp. o.o. w zakresie swojej działalności zrealizował również zadanie pn. Budowa kolumbarium na terenie Centralnego Cmentarza Komunalnego przy ulicy Katowickiej w Cieszynie. Całkowita wartość zadania wyniosła 367.394,40 zł.
Inwestycje w zakresie gospodarki wodno-ściekowej realizowane w 2024 r. przez Miasto Cieszyn
W 2024 r. właściciele nieruchomości gromadzili odpady komunalne:
w pojemnikach – odpady niesegregowane (zmieszane),
w workach lub w pojemnikach typu „dzwon” (w obrębie zabudowy wielolokalowej) – odpady segregowane (papier, szkło, metale, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe, bioodpady, popiół).
Dodatkowo, odbiór odpadów komunalnych wspomagany był poprzez funkcjonowanie:
objazdowych zbiórek odpadów – w zakresie odpadów wielkogabarytowych, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, odpadów niebezpiecznych, zużytych opon,
punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, tzw. PSZOK,
punktów odbioru przeterminowanych leków w aptekach,
punktów zbiórki zużytych baterii i akumulatorów,
odbioru odpadów budowlanych i rozbiórkowych z gospodarstw domowych,
punktów odbioru zużytego oleju jadalnego – w ramach akcji zbiórki olejów jadalnych podchodzących z gospodarstw domowych (akcja wdrożona w październiku 2021 r., w 2022 r. zwiększono liczbę pojemników na ww. odpad do 34, które funkcjonowały w 2024 r.).
Podmiotem świadczącym usługę odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych (tzw. firmą wywozową) w 2024 r. była Eko-Stela Sp. z o.o. z siedzibą: ul. Żniwna 9, 43-418 Brzezówka (umowa zawarta na okres od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r.).
Dodatkowo usługę odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych z nieruchomości niezamieszkałych, które złożyły oświadczenie o „wyjściu” z systemu gminnego świadczyły następujące firmy:
New Energy Sp. z o.o. z siedzibą w Ogrodzonej,
Recykling Południe Sp. z o.o. z siedzibą w Radlinie,
Zakład Oczyszczania Miasta Tros-Eko Sp. z o.o. z siedzibą w Ustroniu.
Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK) jest zlokalizowany w Cieszynie przy ul. Motokrosowej 27, a zadanie jego prowadzenia zlecono spółce miejskiej - Zakładowi Gospodarki Komunalnej w Cieszynie Sp. z o.o.
Składowiska odpadów zlokalizowane na terenie Cieszyna
W granicach administracyjnych Cieszyna w 2024 r. funkcjonowały dwa składowiska odpadów:
składowisko odpadów komunalnych i osadów z oczyszczalni ścieków w Cieszynie Marklowicach, którego rekultywacja została zakończona 31 lipca 2023 r. (składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne),
składowisko ziemi i gruzu przy ul. Frysztackiej, na którym prace rekultywacyjne zostaną zakończone w terminach określonych w obowiązującej decyzji Marszałka Województwa Śląskiego, tj. do 30 października 2024 r. (po zmianie pierwotnego terminu wyznaczonego na dzień 30 listopada 2018 r.).
do roku 2023
W 2024 r. system gospodarki odpadami nie uległ zbilansowaniu. Różnica między dochodami a wydatkami ponoszonymi na utrzymanie systemu gospodarowania odpadami komunalnymi wyniosła (-) 2.054.320,01 zł.
Wpływy z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wyniosły 15.339.936,04 zł.
W 2024 r. obowiązywały stawki opłaty za odbiór odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych (czyli "od osoby) w wysokości:
29,00 zł w przypadku odpadów zbieranych selektywnie (niższa stawka dla mieszkańców kompostujących bioodpady),
116,00 zł w przypadku odpadów zbieranych nieselektywnie.
Koszty realizacji systemu gospodarki odpadami w 2024 r.
Łączna masa odebranych odpadów od mieszkańców (tony)
Odpady odebrane na
mieszkańca (w tonach)
Odebrane odpady
niesegregowane (tony)
Łączna masa odebranych odpadów
segregowanych (tony)
Łączna masa odebranych odpadów segregowanych z nieruchomości (w tonach)
Łączna masa odpadów segregowanych dostarczonych do PSZOK (w tonach)
Łączna masa pozostałych odpadów zebranych selektywnie przez innych zbierających (w tonach)
Działania edukacyjno-informacyjne w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi w 2024 r.:
zakupiono pakiety ekologicznych gadżetów z logo EkoLogiczny Cieszyn jako nagród w konkursach/akcjach ekologicznych organizowanych przez Gminę,
przeprowadzono coroczny konkurs na wykonanie ekologicznej ozdoby choinkowej z okazji Świąt Bożego Narodzenia pod nazwą „EKO – ozdoba choinkowa” dla uczniów cieszyńskich szkół podstawowych,
zorganizowano piknik ekologiczny na Rynku w Cieszynie w dniu 26 marca 2024 r. dla blisko 750 uczniów Zespołu Szkół Ekonomiczno-Gastronomicznych w Cieszynie im. Macierzy Ziemi Cieszyńskiej (projekt współfinansowany z działań w zakresie efektywności energetycznej i ograniczania niskiej emisji),
zorganizowano 7 warsztatów ekologicznych dla uczniów Zespołu Szkół Ekonomiczno-Gastronomicznych w Cieszynie im. Macierzy Ziemi Cieszyńskiej (zadanie w całości płatne z Programu LIFE „Śląskie. Przywracamy Błękit”),
zorganizowano piknik ekologiczny w parku Pokoju w dniu 31 sierpnia 2024 r. adresowany przede wszystkim do dzieci (na realizację zadania uzyskano dofinasowanie ze środków WFOŚiGW w Katowicach),
wsparto rzeczowo uczestników (uczniów cieszyńskich szkół podstawowych) akcji sprzątania koryta rzeki Bobrówki z okazji Dnia Ziemi w dniu 19 kwietnia 2024 r.,
wsparto rzeczowo uczestników 31. akcji „Sprzątania Świata – Polska. Sprzątanie świata łączy ludzi” przeprowadzonej w dniu 20 września 2024 r. (worki i rękawiczki),
kontynuowano akcję zbiórki olejów i tłuszczów jadanych w ramach akcji „Każdy Cieszyniak wie, że segregacja olejów i tłuszczów jadalnych opłaca się” (w roku 2023 łącznie na terenie Cieszyna znajdowały się 34 pojemniki),
kontynuowano działanie w postaci bezpłatnego udostępnienia mieszkańcom Cieszyna aplikacji na telefon „EcoHarmonogram”, dającej dostępu do informacji z zakresu gospodarki komunalnej Gminy Cieszyn.
Działania edukacyjne (inne niż ujęte w sprawozdaniach z realizacji programów, polityk i strategii)
Gmina Cieszyn była współorganizatorem z Polskim Towarzystwem Turystyczno-Krajoznawczym Oddział „Beskid Śląski” – Komisją Ochrony Przyrody corocznego konkursu plastycznego dla uczniów szkół podstawowych, umożliwiającego poznanie drzew – pomników przyrody na terenie Cieszyna (z budżetu miasta sfinansowano zakup nagród dla laureatów).
Kontynuowano współpracę z Towarzystwem Miłośników Ogrodnictwa, współorganizując 52. edycję konkursu pn. „Cieszyn miastem kwiatów i zieleni”. Konkurs ma na celu wyłonienie i wyróżnienie najciekawszych i najefektowniej prezentujących się ogrodów przydomowych, zieleni towarzyszącej obiektom użyteczności publicznej lub obiektom usługowo-produkcyjnym oraz balkonów z najładniej zaaranżowaną zielenią. Ogrody oceniane były przez komisję konkursową dwukrotnie podczas sezonu wegetacyjnego. Nagrody zostały wręczone 14 laureatom podczas finału w dniu 18 października 2024 r.
Podczas konferencji w Jeleniej Górze pn. „Między suszą a powodzią. Błękitno-zielona infrastruktura jako narzędzie adaptacji do zmiany klimatu” (18-19 marca 2024 r.), organizowanej przez Fundację Sendzimira, na zaproszenie organizatorów Gmina Cieszyn zaprezentowała dwa wystąpienia: "Formy angażowania mieszkańców i praktycznej edukacji o błękitno-zielonej infrastrukturze (na przykładzie Cieszyna)" oraz "Jak zarządzać zielenią w małych miastach? Przydatne narzędzia, standardy i dobre praktyki".
Podczas konferencji w Wyższej Szkole Administracji w Bielsku-Białej pt. „Ochrona środowiska – teraźniejszość i przyszłość” (11 maja 2024 r.), na zaproszenie organizatorów Gmina Cieszyn zaprezentowała wystąpienie: "Zarządzanie terenami zieleni jako działania w zakresie mitygacji i adaptacji do zmian klimatu na przykładzie Miasta Cieszyna".
Wykonanie i rozdysponowanie wśród mieszkańców ulotki informacyjnej pn. „Każdy Cieszyniak wie, że segregacja odzieży opłaca się”.
Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków
Ustawą z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (tekst jednolity: Dz. U. z 2022 r., poz. 438 z późn. zm.) minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa został zobowiązany do prowadzenia centralnej ewidencji emisyjności budynków (dalej CEEB), w której aktualnie gromadzone są dane i informacje o budynkach i lokalach w zakresie:
źródła ciepła, w tym zasilania z sieci ciepłowniczej, wykorzystywanego na potrzeby budynku lub lokalu,
źródła spalania paliw (w rozumieniu art. 157a ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska, o nominalnej mocy cieplnej mniejszej niż 1 MW).
Prowadzenie CEEB zostało powierzone Głównemu Urzędowi Nadzoru Budowlanego (dalej GUNB). Obowiązek złożenia stosownej deklaracji – zawierającej powyższe informacje – dotyczy właścicieli i zarządców budynków i lokali, a deklaracje można składać:
w formie elektronicznej wykorzystując do tego aplikację na stronie https://ceeb.gov.pl (za pomocą profilu zaufanego, podpisu kwalifikowanego, e-dowodu)
w formie papierowej – wypełniony dokument należy wysłać listem za pośrednictwem poczty albo złożyć osobiście we właściwym urzędzie gminy/miasta (zgodnie z lokalizacją budynku/lokalu).
Zgłoszenie źródła ciepła i spalania paliw uruchomionego przed 1 lipca 2021 r. właściciele/zarządcy budynków i lokali mieli obowiązek dokonać w okresie od 1 lipca 2021 r. do 30 czerwca 2022 r., natomiast jeżeli źródła ciepła i spalania paliw zostało uruchomione po 1 lipca 2021 r. – w terminie 14 dni od dnia pierwszego uruchomienia.
W przypadku Cieszyna informacje o CEEB i związanych z ewidencją obowiązkach właścicieli/zarządców budynków i lokali były przekazywane mieszkańcom za pośrednictwem:
strony internetowej www.cieszyn.pl,
artykułów i ogłoszeń zamieszczanych kilkakrotnie na łamach „Wiadomości Ratuszowych”,
ulotek dystrybuowanych m.in. w ramach prowadzenia punktu informacyjnego programu „Czyste powietrze” oraz podczas spotkań z mieszkańcami.
Na dzień 31 grudnia 2022 r. do CEEB z terenu Cieszyna wprowadzono 6.981 deklaracji, z których 3.811 zostało wprowadzonych (w latach 2021-2022) przez uprawnionych pracowników Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa, Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, Straży Miejskiej w Cieszynie oraz Zakładu Budynków Miejskich w Cieszynie Sp. z o.o. W 2023 r. pracownicy Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa wprowadzili do CEEB 39 deklaracji złożonych „papierowo” w Urzędzie Miejskim w Cieszynie, a w 2024 r. – 48 deklaracji. Na dzień 31 grudnia 2023 r. z 5.518 punktów adresowych na terenie Cieszyna zarejestrowanych w bazie CEEB 4.630 posiadało co najmniej 1 złożoną deklarację (poziom wypełnienia bazy – 83%), natomiast na dzień 31 grudnia 2024 r. poziom wypełnienia bazy wyniósł 83,4% – na 5.571 punktów adresowych 4 .646 posiadało złożoną co najmniej jedną deklarację.
do roku 2023
Wydatki poniesione na transport i łączność w 2024 r. w stosunku do poprzedniego roku wykonano na poziomie wyższym o blisko 6,8 mln zł. Wydatki Miasta Cieszyna w obszarze transportu i łączności stanowiły 11,8% i objęły m.in. utrzymanie lokalnego transportu zbiorowego, remonty i modernizacje dróg powiatowych, gminnych oraz wewnętrznych. Zadania z zakresu utrzymania dróg na terenie Cieszyna realizuje Miejski Zarząd Dróg w Cieszynie, z kolei zadanie z zakresu komunikacji publicznej realizowane jest przez Zakład Gospodarki Komunalnej w Cieszynie Sp. z o. o.
KOMUNIKACJA PUBLICZNA
W zakresie komunikacji publicznej na terenie Cieszyna zadania wykonuje Zakład Gospodarki Komunalnej w Cieszynie Sp. z o.o. Na podstawie umowy z dnia 29 grudnia 2017 r. o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego użyteczności publicznej, to jest cieszyńskiej komunikacji miejskiej, zawartej z ZGK w Cieszynie Sp. z o.o., wypłacono rekompensatę za świadczenie w 2024 r. usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego w wysokości 6.330.314,74 zł. przy czym kwota 208 656,00 zł była wypłacona w związku z poszerzeniem zadania przewozowego o uruchomioną linię śródmiejską nr 1. Przeprowadzono także audyt rekompensaty wypłaconej w 2023 r., na podstawie którego wypłacone zostało wyrównanie rekompensaty za 2023 r. w wysokości 6.385,65 zł.
Liczba linii
autobusowych
Długość linii autobusowych - w km
Liczba pasażerów komunikacji
publicznej
Wzrost atrakcyjności i dostępności cieszyńskiej komunikacji zbiorowej
poprzez zakup autobusów elektrycznych
W 2024 r:
zakupiono 2 małe autobusy zeroemisyjne o napędzie elektrycznym (Mercedes Benz/AUTOMET, typ 906LE5.5),
zakupiono 4 duże autobusy zeroemisyjne o napędzie elektrycznym (Solaris Urbino 12 electric),
rozbudowano stację ładowania autobusów elektrycznych o dodatkowe 2 punkty ładowania małych autobusów (jedna dwustanowiskowa ładowarka o mocy 2 x 40 kW), 4 punkty ładowania dużych autobusów (dwie dwustanowiskowe ładowarki o mocy 2 x 90 kW), 1 punkt ładowania w postaci ładowarki jednostanowiskowej o mocy 150 kW,
przeprowadzono szkolenia dla kierowców i mechaników.
Realizacja przedsięwzięcia została zakończona w II kwartale 2024 r.
W 2024 r. uzyskano dodatkowe dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, w wyniku czego przedmiotowy projekt został objęty wsparciem bezzwrotnym z planu rozwojowego w ramach inwestycji: G1.3.2 Zeroemisyjny transport zbiorowy (autobusy).
Całkowity koszt inwestycji to 14.541.096,90 zł, dotacja z NFOŚiGW – 9.094.717,50 zł, pożyczka z NFOŚiGW – 1.545.109,50 zł oraz środki uzyskane z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności - 1.182.203,00 zł.
Zakupione pojazdy standardowo wyposażone są w klimatyzację, monitoring oraz systemy bezpieczeństwa informujące kierowcę o zbliżaniu się do przeszkody i tzw. asystenta martwego pola. Dodatkowo w autobusach zainstalowano zewnętrzne oświetlenie przestrzeni w obrębie każdych drzwi dla bezpieczeństwa i wygody pasażerów podczas wsiadania i wysiadania z autobusu, a także system SDIP.
autobus Solaris 12E
autobus Solaris 12E
autobus Automet
autobus Automet
ładowarka do ładowania autobusów
Statystyki komunikacyjne za 2024 r.
dworzec cieszyn
Dworzec Cieszyn stanowi własność Gminy Cieszyn, a jego zarządzającym jest Zakład Gospodarki Komunalnej w Cieszynie Sp. z o.o. Zarządzający świadczy usługi polegające na kompleksowym zarządzaniu Dworcem w zakresie administracyjnym, technicznym, eksploatacyjnym i operacyjnym - obejmującym tak administrowanie budynkami i lokalami, placem i parkingiem, jak i organizowanie ruchu pasażerskiego także poprzez współpracę z przewoźnikami i innymi podmiotami świadczącymi usługi transportu pasażerskiego - w sposób, który zapewnia zgodne z przeznaczeniem oraz z obowiązującym prawem funkcjonowanie Dworca.
W 2024 r. ponoszone były bieżące wydatki z budżetu Gminy związane z zarządzaniem Dworcem Cieszyn oraz z koniecznością ponoszenia kosztów związanych m.in. z zakupem energii elektrycznej, zakupem energii cieplnej, dostarczaniem wody, odprowadzaniem ścieków, wywozem nieczystości stałych, z zakupem usług telekomunikacyjnych. Wydatki z tego tytułu wyniosły 964.965,85 zł. Natomiast dochody Gminy z funkcjonowania Dworca wynosiły 166.139,02 zł.
infrastruktura drogowa
Zadania z zakresu utrzymania dróg gminnych na terenie Cieszyna realizuje Miejski Zarząd Dróg w Cieszynie. Zarząd zrealizował w 2024 r. wydatki bieżące na poziomie 15.927.962,36 zł. Wydatki realizowane przez Miejski Zarząd Dróg w Cieszynie odzwierciedlone są w budżecie Miasta Cieszyna w działach: transport i łączność, administracja publiczna, gospodarka mieszkaniowa, gospodarka komunalna i ochrona środowiska oraz kultura fizyczna. Szczegółowa realizacja wydatków Miejskiego Zakładu Dróg w Cieszynie została przedstawiona w sprawozdaniu opisowym z wykonania budżetu za 2024 r.
Długość wyremontowanych dróg gminnych przez MZD (w km)
Długość chodników nowowybudowanych na terenie Miasta w 2024 r. (km)
Liczba nowych i zmodernizowanych
lamp ulicznych w 2024 r.
Długość nowowybudowanych ścieżek rowerowych w km
Długość wyremontowanych chodników
Wykonanie przystanku dla autobusów ul. Mickiewicza
Wykonanie doświetlenia przejścia dla pieszych przez ul. Stawową przy skrzyżowaniu z ul. Sarkandra w Cieszynie
Rozbudowa oświetlenia publicznego – fot. ul. Hławiczki
Remonty realizowane przez miejski zarząd dróg w 2024 r. w ramach wydatków bieżących
NA DROGACH PUBLICZNYCH POWIATOWYCH:
remonty nawierzchni chodników z elementów betonowych – 75 m2 na ul.: Al. Łyska, Zamkowa, Bobrecka,
wymianę, naprawę barier ochronnych w pasie drogowym ulicy Stawowej obejmującą montaż nowych elementów, zrealizowany zakres robót – 6 mb,
remonty cząstkowe nawierzchni dróg:
mieszanką mineralno-asfaltową (wbudowano ok. 15,00 Mg mieszanki – 100,00 m2) ulica Katowicka,
nawierzchni bitumicznych emulsją asfaltową i grysami - ulica Przepilińskiego - 27 m2,
recykler oraz mieszanka asfaltowa na zimno – ulice: Mennicza, Wiślańska, Sikorskiego, Bielska, Stawowa, Katowicka, Moniuszki, Szymanowskiego, Frysztacka, Puńcowska, Hallera, Michejdy – 600 m²,
remonty bieżące nawierzchni jezdni z kostki brukowej i kamiennej ulicy Przepilińskiego 25 m2,
regulacja, wymiana krawężników drogowych – ul. Puńcowska – 15 mb,
remont i utrzymanie kanalizacji deszczowej:
wymiana uszkodzonych rur betonowych – ul. Majowa, Aleja Łyska – 42 mb,
wykonanie przykanalika kanalizacji – ul. Górny Rynek – 11 mb,
czyszczenie kanalizacji – ul. Szymanowskiego, Frysztacka, Ustrońska, Stawowa 750 mb,
czyszczenie przepustów przy drogach: Aleja Łyska, Majowa – 3 szt,
czyszczenie wpustów ulicznych i przykanalików - ul. Al. Łyska, Bielska, Bobrecka, Frysztacka, Garncarska, Katowicka, Kolejowa, Korfantego, Liburnia, Przepilińskiego, Stawowa, Północna, Ustrońska, Pl. Wolności, 3-go Maja, Filasiewicza, Moniuszki, Szymanowskiego, Michejdy, Plac Londzina, Bobrecka, Górny Rynek, Hallera, Górna, Puńcowska, Żeromskiego, Katowicka, Langera, Jabłonna – 150 szt,
regulacja i remont wpustów ulicznych i studni rewizyjnych – ul. Michejdy, Frysztacka, Stawowa, Katowicka – 12 szt,
koszenie i udrożnienie przydrożnych rowów odwadniających – ul. Langera, Wiślańska, Aleja Łyska, Frysztacka, Majowa – 340 mb,
oczyszczanie nawierzchni dróg i chodników oraz wywóz nieczystości stałych z koszy ulicznych,
utrzymanie zieleni (wykaszanie poboczy, pielęgnacja, usuwanie drzew zagrażających bezpieczeństwu ruchu drogowego),
obsługę parkingów, bieżące utrzymanie parkomatów,
oznakowanie pionowe ulic: Szymanowskiego, Puńcowska, Zamkowa, Michejdy, Liburnia, Korfantego, Stalmacha, Katowicka, Bobrecka, Bielska, Hallera, Frysztacka - razem 312 szt.,
oznakowanie poziome farbami akrylowymi z elementami odblaskowymi: ulice Stawowa, Korfantego, Michejdy, Katowicka, Bielska, Plac Wolności, Aleja Łyska, Mennicza, Hallera- razem ok. 8.000 m2,
bieżące utrzymanie sygnalizacji świetlnych,
bieżące i zimowe utrzymanie dróg i chodników,
opłaty dla Wód Polskich za odprowadzanie wód deszczowych z dróg powiatowy.
NA DROGACH PUBLICZNYCH GMINNYCH
bieżące i zimowe utrzymanie dróg i chodników,
remonty nawierzchni chodników z elementów betonowych ulic: Tysiąclecia, Brożka, Cieślarówka – łącznie 132 m2.
remonty cząstkowe nawierzchni dróg:
mieszanką mineralno-asfaltową ulic: Bociania, Karłowicza, Bażancia, Harcerska, Krańcowa, Irysów, wbudowano łącznie ok. 179,14 Mg mieszanki - 1195 m²,
uzupełnienie ubytków destruktem asfaltowym ulic: Zadworna, Goździków, Kargera, Odległa, Krańcowa, Barteczka – łącznie 350 m2,
emulsją asfaltową i grysami ulic: Bażancia, Staffa, Przybosia, Kręta, Mokra, Harcerska, Łanowa, Gospodarska, Zagrodowa, Topolowa, wbudowano ok 15,42 Mg mieszanki – 1450 m2,
recykler oraz mieszanka asfaltowa na zimno – ul. Wielodroga, Bukowa, Zagrodowa, Topolowa, Sadowa, Morcinka, Zajęcza, Sarkandra, Stokrotek, Braci Miłosiernych, Kręta, Harcerska, Odległa, Gospodarska, Rolna, Północna, Wrzosów, Goździków, Irysów, Hażlaska, Krzywa, Wesoła, Piękna, Folwarczna, Bucewicza, Filasiewicza, Jastrzębia, Kasprowicza, Ptasia – 1750 m²,
remonty bieżące nawierzchni z kostki brukowej kamiennej ulic: Mennicza, Olszaka, Stary Targ, Szeroka, Pl. Dominikański, Browarna, Dojazdowa, Trzech Braci, Korfantego, Ratuszowa, Srebrna, Szersznika - razem ok. 40 m2,
regulacja, wymiana krawężników drogowych – ul. Brożka – 12 mb,
remonty i utrzymanie kanalizacji deszczowej:
wymiana uszkodzonych rur betonowych – ul. Mleczna, Irysów, Paderewskiego, Zamarska - 90 mb,
wykonanie przykanalika – ul. Jasna. Miła, Dworkowa – 45 mb,
oczyszczenie - Sadowa, Łąkowa, Mała Łąka, Wiewiórcza, Św. Jerzego, Stary Targ, Zagrodowa, Ogrodowa, Błogocka – 855 mb,
czyszczenie przepustów - Dębowa, Odległa, Mleczna – 4 szt,
czyszczenie wpustów ulicznych i przykanalików – Al. Piastowska, Brodzińskiego, Chopina, Harcerska, Ks. Jerzego, Mickiewicza, Mleczna, Nowe Miasto, Paderewskiego, Ładna, Kraszewskiego, Sienkiewicza, Sikorskiego, Miarki, Świeżego, Poprzeczna, Kraszewskiego, Błogocka, Miarki, Barteczka, Kasztanowa, Chopina,
Chrobrego, Kossak, Kościuszki, Ogrodowa, Brożka, Irysów, Wrzosów, Północna 220 szt.,
regulacja i remont wpustów ulicznych i studzienek rewizyjnych – ul. Mała Łąka, Ogrodowa, Błogocka – 4 szt;
koszenie i udrożnienie przydrożnych rowów odwadniających - ul. Bukowa, Reymonta, Mleczna, zagrodowa, Karłowicza – 290 mb,
ułożenie naprawa umocnień rowów przydrożnych betonowymi korytkami – ul. Lipowa, Zamarska – 12mb,
ułożenie drogowych płyt betonowych – ul. Stryi, Śnieżna – 180 m²,
remont odwodnienia powierzchniowego – ul. Spokojna, Dębowa, Odległa – 65 mb,
oznakowanie pionowe – wymiana i naprawa oznakowania pionowego ulic: Barteczka, Brożka, Bucewicza, Chopina, Chrobrego, Filipowicza, Folwarczna, Kołłątaja, Działkowa, Gołębia, Gminna, Dworkowa, Jaskrów, Kargera, Karłowicza, Kiedronia, Kościuszki, Kraszewskiego, Krótka, Krucza, Długa, Leśna, Legionu Śląskiego, Ligonia, Powstańców Śląskich, Popiołka, Owocowa, Piesza, Paderewskiego, Ogrodowa, Orzechowa, Nad Olzą, Nikła, Narcyzów, Złota, Wyspiańskiego, Zaleskiego, Wrzosów, Mała, Miarki, Mickiewicza, Mleczna, Motokrosowa, Sarkandra, Sienna, Stary Targ, Sokola, Staszica, Sowia, Stryji, Świeżego, Tomanka, Wojska Polskiego, Wesoła, Topolowa, Strzelców razem 179 szt,
oznakowanie poziome farbami akrylowymi z elementami odblaskowymi, ulice: Kraszewskiego, Krótka, Krucza, Legionu Śląskiego, Powstańców Śląskich, Popiołka,
Owocowa, Paderewskiego, Ogrodowa, Wyspiańskiego, Miarki, Brożka, Popiołka,
Tomanka, Stary Targ, Ratuszowa, Kościuszki - razem: 750 m2,
oczyszczanie nawierzchni dróg i chodników oraz wywóz nieczystości stałych z koszy
ulicznych,
utrzymanie zieleni (wykaszanie poboczy, przydrożnych rowów, pielęgnacja, usuwanie drzew zagrażających bezpieczeństwu ruchu drogowego),
opłaty dla Wód Polskich za odprowadzenie wód deszczowych z dróg publicznych,
utrzymanie i remonty środków transportu, sprzętu drogowego, maszyn i urządzeń.
Przebudowa drogi gminnej nr 390072 S – ul. Mickiewicza w Cieszynie na odcinku od Al. Łyska do budynku mieszkalnego Mickiewicza 8
Przebudowa muru oporowego wzdłuż granicy nieruchomości przy ul. Górnej 36
Szczegóły dotyczące ważniejszych inwestycji realizowanych przez Miejski Zarząd Dróg przedstawiono w zakładce Inwestycje.
Miejskie inwestycje drogowe zrealizowane przez Miejski Zarząd Dróg i zakończone w 2024 r.
do roku 2023
*wydatki z budżetu Miasta
W 2024 r. Spółka:
przyjęła 112 wniosków o przydział lokalu z mieszkaniowego zasobu gminy,
zawarła 115 umów najmu na lokale wchodzące w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Cieszyn,
dokonała 11 zamian mieszkań,
rozwiązała 12 umów najmu lokali mieszkalnych,
udzieliła 139 rodzinom obniżki czynszu z uwagi na niski dochód,
wykonała 16 eksmisje z komunalnych lokali mieszkalnych.
Zadanie z zakresu administrowania i zarządzania miejskim zasobem komunalnym realizuje Zakład Budynków Miejskich w Cieszynie Sp. z o. o. Na dzień 31.12.2024 r. zasób komunalny obejmował 84 budynki komunalne
696 lokali mieszkalnych w budynkach komunalnych o pow. 27.301,70 m2,
797 lokali mieszkalnych w budynkach wspólnot mieszkaniowych o pow. 40.203,49 m2,
71 lokali użytkowych w budynkach komunalnych o pow. 4.819,21 m2,
166 lokali użytkowych w budynkach wspólnot mieszkaniowych o pow. 10.434,64 m2,
27 pomieszczeń gospodarczych,
13 garaży.
W 2024 r. Spółka wykonała, z własnych środków, remonty bieżące w budynkach stanowiących własność Gminy Cieszyn na kwotę 3.625.776,94 zł.
Liczba wynajmowanych miejskich lokali mieszkalnych w 2024 r.
Liczba zawartych umów najmu lokali mieszkalnych na czas nieoznaczony w 2024 r.
Liczba rozwiązanych umów najmu komunalnych lokali mieszkalnych w 2024 r.
Liczba wynajmowanych miejskich lokali przeznaczonych do najmu socjalnego w 2024 r.
Liczba zawartych umów najmu socjalnego w 2024 r.
Grunty przekazane/sprzedane inwestorom pod budownictwo mieszkaniowe w 2024 r. (w ha)
Zasób gruntów gminnych przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe
w 2024 r. (ha)
Zasób uzbrojonych gruntów gminnych przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe w 2024 r. (ha)
zadanie realizowane przez spółkę ze środków i na rzecz Miasta Cieszyn
„Likwidacją niskiej emisji zanieczyszczeń w centrum Cieszyna” - przedsięwzięcie wpisane do gminnego programu rewitalizacji:
W 2024 r. kontynuowano działania w celu zmiany sposobu ogrzewania i likwidacji palenisk węglowych w indywidualnych lokalach gminnych w budynkach wspólnot mieszkaniowych:
Wspólnota Mieszkaniowa Głęboka 19
Opracowano dokumentację projektową i na jej podstawie wykonano etażowe ogrzewanie gazowe w 3 mieszkaniach. W wyniku tych prac trwale wyłączono z eksploatacji 4 piece węglowe. W ten sposób zlikwidowano ostatnie piece węglowe w lokalach komunalnych w tym budynku,
Wspólnota Mieszkaniowa Głęboka 39
Opracowano dokumentację projektową i na jej podstawie wykonano etażowe ogrzewanie gazowe w jednym mieszkaniu. W wyniku tych prac trwale wyłączono z eksploatacji 2 piece węglowe. W ten sposób zlikwidowano ostatnie piece węglowe w lokalach komunalnych w tym budynku,
Wspólnota Mieszkaniowa Głęboka 57
Opracowano dokumentację projektową i na jej podstawie wykonano etażowe ogrzewanie gazowe w jednym mieszkaniu. W wyniku tych prac trwale wyłączono z eksploatacji 1 piec węglowy. W ten sposób zlikwidowano ostatni piec węglowy w lokalach komunalnych w tym budynku,
Wspólnota Mieszkaniowa Górna 16
W jednym mieszkaniu wykonano etażowe ogrzewanie gazowe i trwale wyłączono z eksploatacji 1 piec węglowy,
Wspólnota Mieszkaniowa Górna 17
W jednym mieszkaniu wykonano etażowe ogrzewanie gazowe i trwale wyłączono z eksploatacji 1 piec węglowy,
Wspólnota Mieszkaniowa Solna 4
W jednym mieszkaniu wykonano etażowe ogrzewanie gazowe i trwale wyłączono z eksploatacji 1 piec węglowy,
Wspólnota Mieszkaniowa Stary Targ 3
W jednym mieszkaniu wykonano etażowe ogrzewanie gazowe i trwale wyłączono z eksploatacji 1 piec węglowy. W ten sposób zlikwidowano ostatni piec węglowy w lokalach komunalnych w tym budynku,
Wspólnota Mieszkaniowa Wyspiańskiego 7
Zmieniono system ogrzewania w trzech mieszkaniach komunalnych, w dwóch wykonano etażowe ogrzewanie gazowe i w jednym ogrzewanie elektryczne. W wyniku tych prac trwale wyłączono z eksploatacji 6 pieców węglowych. W ten sposób zlikwidowano ostatnie piece węglowe w lokalach komunalnych w tym budynku.
W wyniku powyższych działań łącznie wyłączono z eksploatacji 17 pieców węglowych.
Łączny koszt w/w inwestycji wyniósł 365.753,44 zł.
Wdrożenie programu wymiany nieefektywnych źródeł ciepła w budynkach komunalnych – Ochrona powietrza atmosferycznego i klimatu
Zadanie prowadzone przez Zakład Budynków Miejskich w Cieszynie Spółka z o.o. w imieniu Gminy Cieszyn na podstawie umowy „in-house” - wymiana nieefektywnych źródeł ciepła w budynkach komunalnych. W roku 2024 rozpoczęto realizację prac budowlanych na podstawie dokumentacji technicznej, uzyskanych pozwoleń oraz przeprowadzonych postępowań na udzielenie zamówienia:
ul. Nowe Miasto 21 – zmiana systemu ogrzewania w jednym lokalu mieszkalnym. W wyniku prac wykonano m.in. :
• przebudowę wewnętrznej instalacji gazowej,
• wewnętrzne instalacje centralnego ogrzewania oraz ciepłej wody zasilanych z indywidualnego dwufunkcyjnego kotła gazowego,
• trwale wyłączono z eksploatacji 2 piece węglowe.
Roboty wykonywano w IV kw. 2024 r. W wyniku tych prac zlikwidowano ostatnie piece węglowe w budynku. Koszt robót: 36.685,50 złotych.
ul. Nowe Miasto 21a – zmiana systemu ogrzewania w jednym lokalu mieszkalnym oraz częściowa termomodernizacja budynku. W wyniku prac wykonano m.in. :
• przebudowę wewnętrznej instalacji gazowej,
• wykonano wewnętrzne instalacje centralnego ogrzewania oraz ciepłej wody zasilane z indywidualnego dwufunkcyjnego kotła gazowego,
• trwale wyłączono z eksploatacji 1 piec węglowy.
• wykonano docieplenie stropu ostatniej kondygnacji.
Roboty wykonywano w IV kw. 2024 r. W wyniku tych prac zlikwidowano ostatni piec węglowy w budynku. Koszt robót: 72.690,54 złotych,
ul. Stawowa 15 – zmiana systemu ogrzewania w trzech lokalach mieszkalnych. W wyniku prac wykonano m.in.:
• wewnętrzne instalacje centralnego ogrzewania oraz ciepłej wody zasilane z indywidualnego dwufunkcyjnego kotła gazowego,
• trwale wyłączono z eksploatacji 4 piece węglowe.
Roboty wykonywano w III i IV kw. 2024 r. W wyniku tych prac zlikwidowano ostatnie 4 piece węglowe w budynku. Koszt robót: 80 .87,74 złotych.
W wyniku powyższych działań łącznie wyłączono z eksploatacji 7 pieców węglowych.
inwestycje ZBM w Cieszynie Sp. z o.o.
Budowa budynku wielorodzinnego przy ul. Mickiewicza wraz z infrastrukturą
Spółka zakończyła budowę wielorodzinnego budynku mieszkalnego na własnej działce przy ul. Mickiewicza. Jest to budynek o czterech kondygnacjach, z 16 mieszkaniami, o łącznej powierzchni 1.023,14 m2. Obiekt spełnia m.in. wymogi określone w Rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 4.03.2019 w sprawie standardów dotyczących przestrzennego kształtowania budynku i jego otoczenia, technologii wykonania i wyposażenia technicznego budynku oraz lokalizacji przedsięwzięć realizowanych z wykorzystaniem finansowego wsparcia z Funduszu Dopłat oraz Ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. W roku 2021 zakończono proces projektowania budynku oraz uzyskano prawomocne pozwolenie na budowę. W 2022 r. Spółka uzyskała dotację z Banku Gospodarstwa Krajowego w Warszawie w kwocie 4.902.965,98 zł. Ponadto, ze względu na wzrost kosztów inwestycji Spółka uzyskała zwiększenie kwoty dopłaty o dalszy 1.153.639,05 zł. W dniu 9 czerwca 2022 r. podpisano umowę z wybranym wykonawcą robót – BUILDING ENTERPRISE Sp. z o.o. Jawiszowice. Wartość umowy wyniosła 6.972.000,00 zł brutto. Roboty rozpoczęły się w lipcu 2022 r. i zakończyły w sierpniu 2024 r. Pozwolenie na użytkowanie zostało wydane przez PINB w dniu 12 sierpnia 2024 r. Odbiór końcowy inwestycji i przekazanie do użytkowania nastąpiło w dniu 30 sierpnia 2024 r., po czym rozpoczęto proces przydzielania lokali mieszkalnych przyszłym najemcom. W październiku 2024 r. dokonano pozytywnego rozliczenia finansowego inwestycji z Bankiem Gospodarstwa Krajowego w Warszawie.
Prowadzona przez Spółkę inwestycja obejmująca budowę budynku wielorodzinnego przy ul. Mickiewicza została zrealizowana zgodnie z przedsięwzięciem ujętym Gminnym Programie Rewitalizacji pod nazwą „Budowa 2 budynków mieszkalnych wielorodzinnych przy ul. Adama Mickiewicza”
Programy z obszaru pomocy społecznej
Program Wspierania Rodziny Miasta Cieszyna na lata 2022 – 2024:
W zakresie współpracy z innymi podmiotami i jednostkami:
W 2024 r. z mieszkaniowego zasobu gminy Cieszyn przyznano lokal mieszkalny 30 rodzinom z dziećmi.
Pełne sprawozdanie z działalności Zakładu Budynków Miejskich w Cieszynie Spółka z o.o. za 2024 r. opublikowane jest na stronach internetowych: bip.um.cieszyn.pl oraz zbm.cieszyn.pl
Informacja o stanie mienia Gminy Cieszyn obejmuje zbiór danych o majątku Gminy według stanu na dzień 31 grudnia 2024 r. i sporządzona została zgodnie z wymogami określonymi w art. 267 ust.1 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 z późn. zm.). Podczas sporządzania niniejszej informacji posiłkowano się również ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity Dz. U. z 2023 poz. 120 z późn. zm.) oraz rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 342).
Dane o powierzchni oraz wartości gruntów stanowiących mienie Gminy Cieszyn, tj. stanowiących własność Gminy Cieszyn i będących w użytkowaniu wieczystym Gminy Cieszyn oraz grunty oddane w użytkowanie wieczyste.
Grunty stanowiące własność Gminy Cieszyn wg użytków gruntowych
Z powyższych danych wynika, że wśród gruntów Gminy Cieszyn największą grupę stanowią w dalszym ciągu grunty zabudowane i zurbanizowane. Ponadto sporą powierzchnię zajmują tereny komunikacyjne (drogi gminne publiczne, wewnętrzne, działki o użytkach drogowych) oraz użytki rolne.
Grunty stanowiące własność Gminy Cieszyn wg formy władania nieruchomością
Wartość majątku komunalnego będącego w dyspozycji gminnych jednostek organizacyjnych
Żłobki Miejskie
Zmiany wartości mienia komunalnego wynikają z wydatków poniesionych na zakup niezbędnego wyposażenia żłobków, m.in. odkurzacza, pralki, komputerów, obieraczki do jarzyn, a także zmiany sposobu użytkowania części Żłobka przy ul. Ks. Trzanowskiego 2 z przeznaczeniem na działalność Cieszyńskiego Stowarzyszenia Klub Abstynentów FAMILIA, montażu urządzenia wchodzącego w skład systemu zarządzania zużyciem energii, stworzonego w ramach przedsięwzięcia „System monitoringu i zarządzania zużyciem energii i wody w obiektach Miasta Cieszyn” realizowanego w ramach projektu „Cieszyn – Miasto Samowystarczalne” finansowanego ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2014-2021 w ramach programu „Rozwój lokalny” oraz systemu sterowania systemem centralnego ogrzewania SINUM.
Przedszkola i Zespoły Przedszkolne
W okresie sprawozdawczym zgodnie z § 2 uchwały nr III/22/24 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 26 czerwca 2024 r. Zespół Przedszkolny nr 2 w Cieszynie przejął mienie Przedszkola nr 7 oraz Przedszkola nr 18, natomiast zgodnie z § 2 uchwały nr III/21/24 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 26 czerwca 2024 r. Zespół Przedszkolny nr 1 w Cieszynie przejął mienie Przedszkola nr 1 oraz Przedszkola nr 17. W ramach wydatków inwestycyjnych zakończono przebudowę i rozbudowę muru oporowego wraz z przebudową schodów przy Przedszkolu nr 16, dokonano modernizacji systemu wentylacji w kuchni w Przedszkolu nr 2, poniesiono koszty dokumentacji modernizacji zewnętrznej sieci kanalizacji deszczowej przy Przedszkolu nr 17, a także koszty dokumentacji modernizacji kanalizacji oraz łazienki w Przedszkolu nr 7 oraz koszty adaptacji pomieszczeń mieszkalnych na potrzeby Przedszkola nr 7. Ponadto w cieszyńskich przedszkolach dokonano zakupu elementów placów zabaw, sprzętu komputerowego, urządzeń sterujących systemu ogrzewania, pralek, kuchni gazowych, zamrażarek, robotów kuchennych, mebli, dywanów, pomocy dydaktycznych, urządzenia wielofunkcyjnego, kosiarek, odkurzaczy i oczyszczacza powietrza oraz programów komputerowych. Zlikwidowano natomiast sprzęt komputerowy, robota kuchennego, zamrażarkę, kuchnię gazową, pomoce dydaktyczne, radiomagnetofon, meble oraz dywan.
Szkoły Podstawowe
Zmiany wartości mienia komunalnego wynikają przede wszystkim z zakupów lub likwidacji mebli, zestawów komputerowych, pomocy dydaktycznych, wyposażenia, książek, a także modernizacji sanitariatów, zakupu infrastruktury sportowej. W Szkołach Podstawowych nr 2, 3, 4 i 5 zwiększenie wartości aktywów wynika z faktu montażu urządzenia wchodzącego w skład systemu zarządzania zużyciem energii, stworzonego w ramach przedsięwzięcia „System monitoringu i zarządzania zużyciem energii i wody w obiektach Miasta Cieszyn” realizowanego w ramach projektu „Cieszyn – Miasto Samowystarczalne” finansowanego ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2014-2021 w ramach programu „Rozwój lokalny”.
Straż Miejska
W ramach zwiększenia wartości posiadanych aktywów dokonano zakupu pojazdu elektrycznego, zrealizowano modernizację monitoringu wizyjnego, otrzymano stację roboczą i monitor led.
Książnica Cieszyńska
Zwiększenie wartości posiadanych aktywów związane jest z zakupem środków trwałych, wyposażenia, zbiorów bibliotecznych i wartości niematerialnych i prawnych. Zmniejszenie wartości posiadanych aktywów związane jest z fizycznym zużyciem środków trwałych, wyposażenia oraz ich przekazaniem do kasacji oraz ubytkami zbiorów bibliotecznych.
Biblioteka Miejska w Cieszynie
Ujemny wpływ na stan wartości aktywów miała likwidacja zdezaktualizowanego oprogramowania, natomiast zwiększenie wartości aktywów wynika z zakupu i otrzymania w darze księgozbioru.
Zespół Pieśni i Tańca Ziemi Cieszyńskiej
W ramach zwiększenia wartości aktywów dokonano nabycia instrumentów muzycznych oraz mobilnych ekranów akustycznych.
Cieszyński Ośrodek Kultury „Dom Narodowy”
W okresie sprawozdawczym nie odnotowano zmian w środkach trwałych jednostki.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
Zmniejszenie wartości mienia komunalnego wynika z wygaśnięcia trwałego zarządu stanowiącego część nieruchomości gruntowej i lokalowej składającej się z dwóch pomieszczeń biurowych, dwóch sanitariatów oraz korytarza, mieszczących się w budynku przy ul. Towarowej 6 w Cieszynie, a także z likwidacji instalacji alarmowej.
Dom Spokojnej Starości
W okresie sprawozdawczym zwiększenie wartości aktywów w grupie 1 wynika z faktu montażu urządzenia wchodzącego w skład systemu zarządzania zużyciem energii, stworzonego w ramach przedsięwzięcia „System monitoringu i zarządzania zużyciem energii i wody w obiektach Miasta Cieszyn” realizowanego w ramach projektu „Cieszyn – Miasto Samowystarczalne” finansowanego ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2014-2021 w ramach programu „Rozwój lokalny”.
Szkolne Schronisko Młodzieżowe
Zwiększenie wartości środków trwałych wynika z przekazania nakładów poniesionych w ramach zadania inwestycyjnego pn. „Modernizacja stadionu przy Al. Jana Łyska 21 w Cieszynie” oraz zakupu pieca gazowego w ramach inwestycji Modernizacja Kotłowni na obiekcie sportowym „Pod Wałką”. Zmniejszenie wartości środków trwałych wynika z likwidacji majątku zdemontowanego podczas modernizacji stadionu sportowego przy Al. Jana Łyska 21 oraz z rozliczenia ww. zadania inwestycyjnego pn. „Modernizacja stadionu przy Al. Jana Łyska 21 w Cieszynie”.
Zamek Cieszyn
Zwiększenie wartości majątku trwałego w 2024 r. wynikało z zakupu kamery obrotowej na Wieży Piastowskiej, zakupu doposażenia sali na potrzeby realizacji Szkoły Rzemiosł, tj. wyrzynarki włosowej, koła garncarskiego i multiszlifierki, zakupu makiety historycznej Góry Zamkowej w ramach projektu „Cieszyn – Miasto Samowystarczalne”, zakupu zestawu nagłośnienia, maszyny drukarskiej dla Muzeum Drukarstwa, a także zakupu czujnika zliczającego ilość odwiedzających Tramwaj – Transgraniczne Centrum Informacji Turystycznej.
Miejski Zarząd Dróg
Zwiększenie wartości mienia w grupie 0 wynika z nabycia działek drogowych w formie trwałego zarządu nieruchomości przy ul. Zamarskiej, Stalmacha, Solnej, Motelowej i Hażlaskiej. Zmiana wartości w grupie 1 wynika z modernizacji oświetlenia awaryjnego i ewakuacyjnego w Budynku Głównym Miejskich Hal Targowych. Wzrost wartości w grupie 2 wynika przede wszystkim z remontu i przebudowy chodnika przy ul. Wyższa Brama, wchodzących w skład projektu „Szlakiem Cieszyńskiego Tramwaju”, kanalizacji deszczowej w rejonie ul. Mickiewicza, ks. Trzanowskiego, Parku Kasztanowego, chodników w dzielnicy Błogocka – Mickiewicza oraz Podgórze, terenów zieleni przy ul. Morcinka i Kargera, ścieżki wraz z zielenią w Lasku Miejskim w Błogocicach, schodów Waltera w Lasku Miejskim nad Olzą, ścieżki górnej wraz z zielenią w Lasku Miejskim nad Puńcówką, ścieżki wzdłuż stadionu „Pod Wałką”, ścieżki dolnej wzdłuż rz. Młynówki w Lasku Miejskim, wykonania nawierzchni na terenie mikrozieleńca przy ul. Wyższa Brama, kamiennego krucyfiksu na Pl. Św. Krzyża, przebudowy drogi przy ul. Zofii Kossak-Szatkowskiej oraz ul. Głębokiej i Rynku wchodzących w skład projektu „Szlakiem Cieszyńskiego Tramwaju”, przebudowy drogi gminnej przy ul. Mickiewicza i ul. Kamiennej, budowy oświetlenia ulicznego przy ul. Hławiczki, budowy linii kablowej oświetlenia przy ul. Przykopa, budowy oświetlenia tunelu przy ul. Mlecznej, rozbudowy linii kablowej oświetlenia ulicznego przy ul. Moniuszki, demontażu słupa oraz przewodów oświetlenia na parkingu, montażu opraw na istniejącym słupie przy ul. 3 Maja, montażu stylowej lampy nad ul. Miarki, modernizacji przyłącza kanalizacji deszczowej przy ul. Dworkowej, ul. Odległej i ul. Dębowej, wyznaczenia miejsca dla pieszych ul. Stawowej z ul. Barteczka, utworzenia bezpiecznego przejścia dla cieszyniaków w ramach Budżetu Obywatelskiego 2024, modernizacji Studni Trzech Braci, likwidacji placu zabaw w Parku Św. Trójcy, placu zabaw w Parku Kasztanowym oraz placu zabaw przy Szkole Podstawowym nr 6 w Cieszynie. Wzrost wartości aktywów w pozostałych grupach wynika m. in. z nabycia kosiarki Etesia, modernizacji 10 szt. straganów handlowych, przystanku tramwajowego oraz drewnianej ławki w ramach projektu „Szlakiem Cieszyńskiego Tramwaju”, a także z nabycia elementów małej architektury w Lasku Miejskim nad Puńcówką, Pod Wałką oraz ścieżce dolnej w Lasku Miejskim, a także mikrozieleńca przy ul. Wyższa Brama – Pl. Kościelny oraz nabycia oprogramowania komputerowego. Natomiast zmniejszenie aktywów spowodowane jest zbyciem recyklera, samochodów Star i Jelcz, skrapiarki, kontenerów sanitarnych.
Teatr im. Adama Mickiewicza
Wzrost wartości mienia w grupie 6 wynika z zakupu miksera cyfrowego i systemu sterowania światłem scenicznym, natomiast wzrost aktywów w grupie 8 spowodowany jest zakupem osuszacza, drukarki, monitorów odsłuchowych, dimera, krzesła, szafki, niszczarki oraz ognioodpornego materiału technicznego na podłogę sceniczną. Zmniejszenie aktywów w grupie 8 wynika z likwidacji wyposażenia – drabiny.
Centrum Usług Wspólnych
Zwiększenie aktywów jest spowodowane ulepszeniem budynku nowej siedziby CUW, tj. instalacją komputerową, telefoniczną, systemu klimatyzacji, robotami elektrycznymi i wykończeniowymi, a także zakupem komputerów i drukarki, zakupem mebli do nowej siedziby CUW oraz oprogramowania komputerowego. Zmniejszenie aktywów jest spowodowane przekazaniem klimatyzatora do Zespołu przedszkolnego nr 2 oraz przekazaniem mebli do UM w Cieszynie.
Urząd Miejski
Zwiększenie aktywów w grupie 1 wynika w dużej mierze ze zwiększenia wartości budynków: Łączna 18, Nowe Miasto 8, Nowe Miasto 23A, Nowe Miasto 21, Stawowa 15, Nowe Miasto 21A, Budynku Hali Widowiskowo-Sportowej, Budynku Transgranicznego Centrum Informacji Turystycznej, Budynku Teatru im. A. Mickiewicza oraz nowej wiaty na terenie OSP Marklowice, a także wygaszenia trwałego zarządu na terenie budynku Przedszkola nr 1, 7 i 18 oraz lokalu użytkowego przy ul. Towarowej 6/3 oraz zwiększenia wartości budynku podziemnego jednokondygnacyjnego na Zamku.
Natomiast zmniejszenie aktywów w grupie 1 wynika ze sprzedaży lokali mieszkalnych, a także oddania w trwały zarząd budynku Przedszkola nr 1,7 i 18.
Zmiana wartości w grupie 2 wynika ze zwiększenia wartości istniejących sieci kanalizacyjnych, powstania parków w związku z realizacją projektu „Cieszyn miasto samowystarczalne” w tym nawierzchni, ścieżek, chodników, wykonania odcinka kanalizacji sanitarnej przy ul. Barteczka, placu zabaw na terenie Szkoły Podstawowej nr 6, przyjęcia z przekazania chodników, ławek i donic w związku z projektem „Cieszyn miasto samowystarczalne” oraz wygaszenia trwałego zarządu na terenie Przedszkoli nr 1,7 i 18 i tym samym nabycie szamba, chodników, placów zabaw i ogrodzenia. Zmniejszenie aktywów w grupie 2 wynika z przekazania kanalizacji ogólnospławnej w rej. ul. Mickiewicza i Trzanowskiego, drewnianej ławki oraz słupków z tablicami nawigacyjnymi związanych z projektem „Szlakiem cieszyńskiego tramwaju”, parków, chodników, drogi, ławki związanych z projektem „Cieszyn miasto samowystarczalne”, a także ze zbycia szamba, chodników, placów zabaw i ogrodzenia na terenie Przedszkoli nr 1,7 i 18.
W grupie 4 dokonano zakupu komputerów, serwerów, zasilaczy, drukarek, laptopów i monitorów oraz nastąpiło zwiększenie wartości zespołu urządzeń chłodniczych na Hali Widowiskowo – Sportowej, a także zlikwidowano serwery oraz skaner. W grupie 6 ujęto zakup ładowarki do autobusów elektrycznych, systemu monitoringu i zarządzania zużyciem energii i wody, osuszaczy powietrza, sprzętu do OSP, aparatów fotograficznych oraz parkometrów. Zmiana wartości w grupie 7 dotyczy nabycia autobusów miejskich marki Solaris. W grupie 8 dokonano zakupu elementów małej architektury związanych z projektem „Cieszyn miasto samowystarczalne” oraz niszczarki na potrzeby Urzędu Miejskiego, zlikwidowano budynek użytkowy – kiosk przy ul. Bielskiej oraz niszczarkę służącą potrzebom Urzędu Miejskiego. Zmiany wartości niematerialnych i prawnych dotyczą zakupu programu AQUARIUS. W okresie sprawozdawczym zwiększenie aktywów wynika z faktu montażu w budynku Ratusza Urzędu, Urzędu Stanu Cywilnego przy ul. Kochanowskiego 14 i na Hali Widowiskowo-Sportowej przy ul. Sportowej 1 urządzenia wchodzącego w skład systemu zarządzania zużyciem energii, stworzonego w ramach przedsięwzięcia „System monitoringu i zarządzania zużyciem energii i wody w obiektach Miasta Cieszyn” realizowanego w ramach projektu „Cieszyn – Miasto Samowystarczalne” finansowanego ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2014-2021 w ramach programu „Rozwój lokalny”.